Staatsraad voor een dag

maandag 26 maart 2018

DEN HAAG (PDC) - Voor één keer een advies uitbrengen over een wetsvoorstel zoals de Raad van State dat gewoonlijk doet. Dat was de uitdaging voor middelbare scholieren in het kader van de Grondwetdag. Acht teams van middelbare scholen uit het hele land streden op 23 maart om een zilveren bokaal in de statige Gotische Zaal van de Raad van State.

 
deelnemers aan de Grondwetdag

Piet Hein Donner, vicepresident van de Raad van State, opende de dag met inspirerende woorden over het belang van de Grondwet. Hij benadrukte dat rechtsstaat en democratie continu onze aandacht nodig hebben om vitaal te blijven. De jury bestond uit Luc Verhey, adviseur bij de Raad van State, Reijer Passchier van de Wetenschappelijk Raad voor het Regeringsbeleid, NOS-journalist Marleen de Rooy, en Sven Koopmans, Tweede Kamerlid voor de VVD.

Onder toeziend oog van de vierkoppige jury was het vervolgens de beurt aan de scholieren zelf. Elk van de acht teams presenteerde kort, krachtig en duidelijk hun advies over wetsvoorstellen als het instellen van flexibele vrije dagen, het recht op een basisinkomen en het recht op online privacy. Daarbij volgden zij de procedure die de Raad van State ook volgt. Elk wetsvoorstel werd dan ook vakkundig ontleed, getoetst aan Nederlands en internationaal recht en voorzien van een kritisch advies.

De bijdrages waren stuk voor stuk van hoog niveau. De welbespraakte scholieren waren zeer goed op de hoogte van de materie en stelden elkaar scherpe vragen. Ook in creativiteit en originaliteit blonken de scholieren uit. De teams hadden prachtige presentaties en filmpjes voorbereid. Eén van de pitches werd zelfs begeleid door live pianomuziek.

Er waren twee titels te verdelen: de teamprijs, waarvoor de deelnemers onderling stemden en de juryprijs. Aan het einde van de dag kwamen er twee teams als winaars uit de bus. De scholieren van het Reggesteyn uit Nijverdal wonnen de teamprijs. Het team van het Sophianum uit Gulpen ging er met juryprijs vandoor.

Voor de studenten van het Grafisch Lyceum uit Utrecht was een speciale rol weggelegd. Zij waren verantwoordelijk voor de verslaglegging van de Grondwetdag op video, als fotoreportage of als magazine.

Deze bijdrage stond in