Verslag boekpresentatie 'De strijd om de stembus'

woensdag 5 maart 2025, 12:01

Van advertenties in de lokale krant tot look alike audiences op sociale media. Zo werden de gasten tijdens de presentatie op 4 maart meegenomen door het boek van Ron de Jong (†), Harm Kaal, Philip van Praag en Gerrit Voerman. Voerman, fellow van het MI en tot voor kort directeur van het DNPP, opende de middag, waarop een mooi eerbetoon aan de overleden Ron de Jong volgde.

Vervolgens vertelde Harm Kaal een korte geschiedenis van de verkiezingscampagne aan de hand van tien foto's. Hiermee toonde hij hoe de campagnes de afgelopen 170 jaar zijn veranderd. Van lokaal naar nationaal, van kleinschalig naar massaal, van kranten tot affiches en van televisie tot internet. Hierna modereerde Jan Schinkelshoek een panel met experts die erover spraken hoe zij deze ontwikkelingen hebben ervaren. De sprekers waren oud-campagnestrateeg Julia Wouters en politiek-journalisten Wilma Kieskamp en Jan Tromp.

De drie spraken eerst over bijzondere campagnes die ze hebben meegemaakt. Anekdotes over een gehaaide Wiegel in ‘77, over Balkenende die een verkiezing won door Bos te betichten van ‘draaien’ en over Sigrid Kaag die televisie nodig had om zich neer te zetten als een echte leider. Op de vraag hoe huidige campagnes verschillen van die van vroeger zeiden allen dat de sensatiezucht van tegenwoordig ongekend is. Hierdoor voeren partijen permanent campagne zonder veel inhoud. Allen wezen een terugkeer van waarde-gedreven politiek aan als tegengif tegen dit fenomeen.

Het boek De strijd om de stembus is uitgegeven door WBooks en verkrijgbaar op hun website: https://wbooks.com/winkel/geschiedenis/de-strijd-om-de-stembus/.