N.B. Het kan zijn dat elementen ontbreken aan deze printversie.
Onderzoek: tweederde van de Kamervragen gebaseerd op mediaberichtgeving
DEN HAAG (PDC) - Van de Kamervragen die tussen 1 januari en 20 mei van dit jaar gesteld zijn, is 66% gebaseerd op media-aandacht. Dat is de conclusie van een onderzoek, gepubliceerd door het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek (SVDJ). De invloed van landelijke media op Kamervragen is het grootst: landelijke publicaties leidden drie keer zo vaak tot Kamervragen als regionale publicaties. Saillant is bovendien dat academisch onderzoek nauwelijks Kamervragen oplevert: slechts 2% van de onderzochte Kamervragen was gebaseerd op wetenschappelijke publicaties.
Prof. Bert van den Braak, onderzoeker bij PDC en in die hoedanigheid betrokken bij Parlement.com, stelt dat het hoge aantal Kamervragen op basis van media-aandacht vooral te maken heeft met de aard van het instrument. Het vragenrecht van Kamerleden is deels bedoeld om incidenten op een gestroomlijnde manier onder de aandacht te brengen in de politiek. Tegelijk signaleert Van den Braak ook dat het voor Kamerleden vaak belangrijker is om Kamervragen te stellen, dan om antwoorden te krijgen. Van den Braak: ‘Het vragenrecht is laagdrempelig, het leent zich er uitstekend voor om als partij te laten zien: dit is een onderwerp dat wij belangrijk vinden.’
Onderzoekers analyseerden in totaal 1.183 Kamervragen. Zij zagen dat de SP de meeste Kamervragen stelde. De PVV stelde het grootste deel van haar vragen op basis van publicaties in de media: maarliefst 83,3% van de PVV-Kamervragen was gebaseerd op media-aandacht. Bij de ChristenUnie was dit een stuk lager: slechts 59% van de Kamervragen van die partij kwam voort uit media-aandacht.
Bron: Stimuleringsfonds voor de Journalistiek (SVDJ)