N.B. Het kan zijn dat elementen ontbreken aan deze printversie.
Grondwetdag voor scholieren 2015: het twee-kamerstelsel
Is de Eerste Kamer een overbodige instelling in onze samenleving geworden? Of zou de Eerste Kamer andere bevoegdheden moeten krijgen? Op 28 maart gingen teams van middelbare scholieren met elkaar in discussie over het twee-kamerstelsel.
De scholieren waren voorbereid op het debat door hun eigen coaches: studenten constitutioneel recht van Tilburg University en young professionals. Met hun eigen team werkten zij aan een pitch over een specifiek aspect van het twee-kamerstelsel. Tijdens het debat werd deze 'pitch' gepresenteerd en volgde er steeds een korte discussie.
Het team van de Amersfoortse Berg in Amersfoort kwam als winnaar naar voren tijdens de Grondwetdag op zaterdag 28 maart in de Oude Zaal van de Tweede Kamer. Op deze dag gingen zes teams van middelbare scholieren met elkaar in discussie over de rol van de Eerste Kamer in het twee-kamerstelsel. Deze dag werd georganiseerd door het Montesquieu Instituut, ProDemos en Tilburg University en maakte deel uit van de Grondwetdag. Na een inleiding van de hoogleraren Ernst Hirsch Ballin en Wim Voermans gingen de scholieren steeds na een pitch van elk team met elkaar in discussie onder leiding van politiek verslaggever Ferry Mingelen.
Video-impressie - in opdracht van het Reformatorisch Dagblad: Het Wartburg College debatteert in Oudezaal Den Haag
|
|
|
|
|
|
| ||||||
Presentatie door Ernst Hirsch Ballin | Presentatie door Wim Voermans | Pitch 1 De Amersfoortse Berg, Amersfoort | Pitch 2 Stedelijke Gymnasium, Leiden | Pitch 3 Wartburg college, Rotterdam | Pitch 4 Avicenna college, Rotterdam |
|
|
|
|
| ||||
Pitch 5 Thorbecke Scholengemeenschap, Zwolle | Pitch 6 Stedelijke Gymnasium, Leiden | Speech minister Plasterk | Juryvoorzitter maakt winnende team bekend |