N.B. Het kan zijn dat elementen ontbreken aan deze printversie.
Film en debat 'Promised Land'
Organisaties die een nieuw product of nieuwe dienst willen verkopen steken hier vaak veel geld in. Zij informeren vooral over de positieve kanten van hun nieuwe dienst of product. De nadelen en risico's komen niet of nauwelijks aan bod. Hoe ver mogen organisaties gaan in het verspreiden van eenzijdige informatie? Wie informeert de burger over de nadelen en mogelijke risico's? Is het een taak van de overheid om haar bevolking te beschermen tegen onjuiste informatie?
Een debat met Bram Vermeer (journalist), Johan Graafland (Tilburg University), Judith Merkies (Europarlementariër PvdA) en Mariko Peters (GroenLinks, initiatiefnemer vernieuwing Wet openbaarheid van bestuur) na afloop van de film 'Promised Land' onder leiding van moderator Frits Bloemberg.
Politici moeten draagvlak kweken om informatie effectief openbaar te maken. Burgers wantrouwen informatie van overheid en bedrijven steeds meer. Men weet niet meer wat goede informatie is. Politici beroepen zich bijvoorbeeld weinig op de wetenschap en proberen met ongenuanceerde opmerkingen zendtijd te winnen. De samenleving wil meteen reageren en voert druk uit op de journalistiek, die daardoor uitgehold wordt. 'De enige sturende factor die overblijft is ons onderbuikgevoel'. Dat was de conclusie van de Film 'Promised Land' en het debat dat als onderdeel van de Zomerconferentie op 29 augustus door het Filmhuis Den Haag en het Montesquieu Instituut georganiseerd werd.
Wanneer een stadje hard wordt getroffen door de economische malaise, zien twee buitenstaanders een kans om het leven van de lokale bevolking te vergemakkelijken. Zal de lokale bevolking zwichten voor hun zakelijk aanbod?
Een film van de regisseur Gus van Sant met Matt Damon, Hal Holbrook, Francis McDormand en John Krasinski.
v.l.n.r.: Bram Vermeer, Judith Merkies, Johan Graafland en Mariko Peters. Debat is onder leiding van Frits Bloemberg.
|