|
‘Ambtelijke dienst te politiek’
Adviezen Roel Bekker voor vernieuwing rijksdienst
Ambtenaren zijn te ver doorgeschoten in hun service aan de politiek.
Om de bestuurscultuur in Den Haag te vernieuwen, is volgens voormalig topambtenaar Roel Bekker nodig dat ‘politieke sensitiviteit’ geschrapt wordt uit het gewenste profiel van ambtenaren.
‘Verbeter de politieke ondersteuning van bewindspersonen’, schrijft Bekker in een advies, ‘maar voorkom dat ambtenaren hun werk (moeten) laten beïnvloeden door politieke overwegingen.’
Drie andere adviezen van Bekker, voormalig secretaris-generaal en hoogleraar bestuurskunde in Leiden, voor de vernieuwing van de rijksdienst, zijn:
* De ambtelijke dienst moet stelliger zijn als het gaat om onuitvoerbare opdrachten. ‘Nee zeggen, het is het moeilijkste onderdeel van het ambtelijke vak.’
* Besteed veel meer aandacht aan vakmanschap, expertise, goede managementvaardigheden: ‘Al die saaie dingen die we vergeten zijn.’
* ‘Laat ambtenaren veel meer in de publiciteit komen, zowel in het maatschappelijke debat als bij hearings van het parlement. ‘Het optreden van Jaap van Dissel c.s. heeft laten zien dat dat goed werkt.’
|
Achttien
|
|
|
‘De Koning is voorzitter van de Raad van State’, bepaalt de Grondwet. ‘De vermoedelijke opvolger van de Koning heeft na het bereiken van de leeftijd van achttien jaar van rechtswege zitting in de Raad.’ Op 7 december wordt prinses Amalia 18 jaar, een dag later zal ze, als ‘vermoedelijke opvolger van de Koning’, haar opwachting maken in de Raad van State. Net als haar vader in 1985 - aan de hand van toen nog koningin Beatrix.
|
Drie Tenoren
|
Column
|
|
‘… Wat er gebeurt als drie vertegenwoordigers van Hoge Colleges van Staat [Raad van State, Algemene Rekenkamer en Nationale Ombudsman] zich met een gezamenlijk papier tot de politieke instellingen wenden, is dat concrete en gerichte kritiek vanuit specifieke competenties wordt vervangen door algemeenheden. Teksten die daardoor een hoog ‘regentengehalte’ krijgen: ‘Het tij moet worden gekeerd’; ‘Politieke en maatschappelijke akkoorden moeten zich beperken tot beleidsintenties’; ‘Als het fundament van de wet niet deugt, is maatwerk bieden in de praktijk dweilen met de kraan open’. Zegt U dat wel, buurvrouw…’
|
|
Duitsland
|
Unie & lidstaten
|
Die Ampel steht.
|
|
|
Bulgarije
|
|
Drie keer is scheepsrecht?
|
|
|
Balkan
|
|
Opnieuw burgeroorlog in Bosnië Herzegovina?
|
|
|
Polen
|
|
De zwakte van de EU.
|
|
|
|
Overtreffende trap
|
Artikelen
|
Je zult maar Kamerlid zijn. Teruggeworpen op zichzelf, zien volksvertegenwoordigers zich steeds meer gedwongen om hun toevlucht te nemen tot de overtreffende trap. Een column.
‹ Lees verder
|
|
|
Op tweesprong
|
|
De sociaaldemocratie in Nederland heeft een mooie toekomst achter zich liggen. Hoe verder? Een advies.
‹ Lees verder
|
|
|
Isoleren, negeren of confronteren?
|
|
Naarmate uiterst rechtse partijen meer invloed krijgen, wordt het steeds lastiger om ze consequent te isoleren. Een beschouwing.
‹ Lees verder
|
|
|
Bedreigingen
|
|
‘Er zijn nog altijd bestuurders die denken dat het incasseren van bedreigingen onderdeel is van het politieke spel, en besluiten er niets mee te doen.’ Een interview.
|
|
|
Enquête als minderheidsrecht?
|
|
Het klinkt sympathiek, maar het heeft meer nadelen dan voordelen om een Kamerminderheid te laten beslissen over een parlementaire enquête. Een analyse.
‹ Lees verder
|
|
|
Toch maar toetsen?
|
|
Constitutionele toetsing? Waarom is een fundamentele wijziging van de basisbeginselen van onze democratische rechtsorde noodzakelijk? Een opinie.
‹ Lees verder
|
|
|
Gepolitiseerde expertise
|
|
Wetenschappelijke adviseurs zonder politieke antennes zullen snel gefrustreerd raken of op een zijspoor worden gezet. Een beschouwing.
‹ Lees verder
|
|
|
Technocratiseren & depolitiseren
|
|
Hoe het Centraal Planbureau de politieke besluitvorming stuurt. En waarom een Budget Office in de Tweede Kamer nodig is. Een essay.
|
|
|
|
Dualisme over de grens IV: België
|
Hoe onafhankelijk opereren parlementen? Een serie over dualisme over de grenzen. Vierde aflevering: België.
‘Uitvoerige en gedetailleerde regeerakkoorden, met ‘package deals’ die finaal door partijvoorzitters worden beklonken, functioneren als ‘bijbel’ en determineren de wetgevende agenda voor de rest van de legislatuur.’
‹ Lees verder
|
|
|
‘Mijn moties voor een parlementaire enquête worden steeds verworpen. Daarom zal ik aangifte van discriminatie doen tegen dit kabinet.’
Het kamerlid Wybren van Haga [ex-Forum voor Democratie] bij een van de coronadebatten in de Tweede Kamer op 3 november.
|
|
En verder
|
Nieuws
|
| Een superminister voor klimaat? Dan ook een super-Kamercommissie. Een column. |
| Wetenschap & politiek. Een jaarboek. |
| Onrechtmatige terrorismebestrijding. Een opinie. |
|
|
|
Onparlementair taalgebruik Tribunalen Trawanten Collaborateurs Cretinisme Verraders Defaitisten Beul Dubbelhartig
‘Strenge’ Kamervoorzitters Fock (1917-1920) Koolen (1920-1925) Ruijs de Beerenbrouck (1925-1929) Van Schaik (1929-1933. 1937-1948) Kortenhorst (1948-1963) Vondeling (1972-1979) Dolman (1979-1989) Deetman (1989-1996)
|