|
‘Weg van de waan van de dag’
Adviezen van oud-Kamerleden aan Kamerleden
De Tweede Kamer moet zich meer toeleggen op het maken van goede wetten en Kamerleden moeten veel meer wegblijven van de ‘waan van de dag’.
Dat is het advies dat drie vertrokken Kamerleden meegegeven aan hun opvolgers in de Tweede Kamer. Het zijn Eppo Bruins [ChristenUnie], Ronald van Raak [SP] en Kees Verhoeven [D66], alle drie door het Montesquieu Instituut gevraagd om terug te blikken op hun Kamerlidmaatschap.
Er is niet alleen een andere bestuurscultuur nodig, maar ook een andere vergadercultuur, legt Verhoeven uit. ‘Die niet meer draait om oppervlakkige moties en spoeddebatten voor de bühne, maar om gedegen wetgeving als basis voor parlementaire tegenmacht.’
Wat nodig is, is volgens Bruins een ‘politiek die de ruimte krijgt voor een professionele taakopvatting: het maken van gedegen wet- en regelgeving.’
‘Ik heb wat media gevuld met commentaren over actualiteiten die al lang weer zijn vergeten’, zegt Van Raak. ‘Maar echte voldoening heb ik gekregen van het aanpakken van misstanden.’
|
Opletten…
|
|
|
‘Het is belangrijk dat iemand oplet.’ Jan van den Bos, voorzitter van de Inspectieraad, kreeg de handen op elkaar tijdens het mini-symposium dat volgde op de aanbieding van de nieuwe bundel uit de Montesquieu Reeks over het toezicht. Zoals macht niet zonder tegenmacht kan, zijn inspecties nodig om in ‘Den Haag’ de balans te handhaven. Dat vergt onafhankelijkheid, openheid en kwaliteit, legde Caelesta Braun, hoogleraar in Leiden, samen met de Inspecteurs-Generaal Henk Korvinus [Justitie & Veiligheid] en Theodor Kockelkoren [Staatstoezicht op de Mijnen] en onderzoeker Henk den Uijl, onderzoeker bij de Nederlandse School voor Openbaar Bestuur, uit in Nieuwspoort.
|
|
Wangedrag van Kamerleden
|
Column
|
|
‘…Wanneer een Kamerlid zich niet houdt aan de verplichting [zich behoorlijk te dragen] is er alle reden om een corrigerende maatregel op te leggen. Het ontnemen van het Kamerlidmaatschap is grondwettelijk niet mogelijk, maar andere maatregelen, zoals schorsing of inhouding van salaris [..], zijn wel degelijk mogelijk. Is er sprake van een verdenking van een ernstige integriteitsschending die een strafbaar feit oplevert, dan dient aangifte te worden gedaan…’
|
|
|
Portugal
|
Unie & lidstaten
|
Om een ‘sociaal Europa’.
|
|
|
Slovenië
|
|
Kleine lidstaat, grote agenda.
|
|
|
Zwitserland
|
|
Gaan er toch dominostenen vallen?
|
|
|
|
Geplaagd CDA
|
Artikelen
|
De christendemocratie is in de loop der jaren zo uitgemergeld dat een fenomeen als Pieter Omtzigt tot grote hoogte kon stijgen. Een essay.
|
|
|
Zittenblijvers
|
|
‘Dan blijven we toch gewoon zitten?’ Soms is er na een kabinetsformatie geen andere keus dan dat het ‘oude’ kabinet doorgaat. Een overzicht.
|
|
|
Demissionaire voortgang
|
|
Er zit meer continuïteit in het landsbestuur dan soms gedacht. Demissionaire kabinetten leveren niet zozeer stilstand als wel vertraging op. Een overzicht.
Lees verder ›
|
|
|
Nieuwe breuklijnen
|
|
De kloof in de Nederlandse politiek heeft een ‘sterk cultureel karakter’ gekregen. Een onderzoek.
Lees verder ›
|
|
|
Versplinterde lobby
|
|
‘Het chaotischer speelveld vraagt om een nieuwe professionalisering, ook van de belangenbehartiging.’ Een interview.
|
|
|
Kaag & Segers
|
|
‘De tegenzin van D66 om met de ChristenUnie samen te werken, kan niet simpelweg als een kwestie van persoonlijke verhoudingen worden afgedaan.’ Een beschouwing.
Lees verder ›
|
|
|
|
Dualisme over de grens I: Duitsland
|
Hoe onafhankelijk opereren parlementen?
Een serie over dualisme over de grenzen. Te beginnen met de Duitse Bondsdag.
In Duitse regeerakkoorden wordt een clausule opgenomen die tot partijdiscipline ‘verplicht’, maar die zijn niet afdwingbaar.
Lees verder ›
|
|
|
‘Ik kan niet alles vooraf uit mijn hoofd leren. Afgesproken is nu dat als ik moties wil indienen, de Kamervoorzitter die namens mij voorleest.’
VVD’er Daan de Kort over het werk als Tweede Kamerlid met een visuele beperking [AD, 9 juni].
|
|
En verder
|
Nieuws
|
| Kabinetsformatie: probeer het eens op een andere manier. Een column. |
| Parlement & rechter: onvoorspelbaarheid regeert. Een opinie. |
| Herstelde wetgevingsfouten. Een beschouwing.
|
|
|
|
Bewindslieden kabinet-Den Uyl die eigen partij verlieten Pronk (PvdA-partijloos) Van Dam (PvdA-partijloos) Van Agt (CDA-partijloos) Van Rooijen (CDA-50PLUS) Westerterp (CDA-Leefbaar Nederland) Boersma (ARP/CDA-PvdA) Van Hulten (PPR-D66-GL-50PLUS) Van Doorn (PPR-PvdA)
Belangenpartijen door de jaren heen (1918 - heden) Onderofficieren (VDW, 1918) Kunstenaars (Neutrale Partij, 1918) Middenstand (Middenstandspartij, 1918) Boeren (Plattelandersbond, 1918) Middenstanders (NMP, 1971) Ouderen (AOV en Unie 55+, 1994) Gepensioneerden (50PLUS, 2012) Boeren (BBB, 2021)
|