|
Toch een grotere Tweede Kamer?
Montesquieu Instituut brengt mogelijkheden tegen werkdruk in kaart
Dan toch maar een uitbreiding van de Tweede Kamer?
Om de werkdruk aan het Binnenhof te verlichten - als remedie tegen een burn-out van politici - zijn er verschillende mogelijkheden. Het Montesquieu Instituut heeft er enkele in kaart gebracht.
De meest voor de hand liggende is een minder overbelaste Kameragenda, zoals Kamervoorzitter Vera Bergkamp vorige week suggereerde. Ook wordt veel gepleit voor een andere rolopvatting van Kamerleden: minder hijgerig, meer controlerend. Betere ondersteuning van Kamer, Kamerfracties en Kamerleden is een derde mogelijkheid. Twee jaar geleden is er een begin mee gemaakt.
De meest omstreden mogelijkheid is uitbreiding van het aantal Kamerleden. Sinds 1956 telt de Tweede Kamer 150 leden, vergeleken met andere Europese parlementen aan de bescheiden kant. Wie uitgaat van Thorbecke [1848], komt uit op een Kamer met 384 afgevaardigden, rekende politicoloog Simon Otjes voor.
|
Lijdelijk toezien?
|
|
|
Lijdelijk toezien? Het Montesquieu Instituut legt de laatste hand aan een bundel over het bestuurlijke toezicht, ondergebracht bij een bonte verzameling aan rijksinspecties [van de Onderwijsinspectie tot het Staatstoezicht op de Mijnen]. Het toezicht staat regelmatig bloot aan kritiek. Is het te lijdelijk? Is onafhankelijkheid een oplossing? Helemaal los van ‘Den Haag’? Of juist niet? De bundel - nr. 18 in de Montesquieu Reeks - verschijnt midden juni. Jan van den Bos, voorzitter van de Inspectieraad, doet alvast een voorzet: ‘Wij kunnen als rijksinspecties, van groot belang als ingebouwde stabilisatoren van het landsbestuur, niet de schijn tegen hebben dat we aan een leiband lopen.’
|
Gezocht: lobbyisten
|
Column
|
Jan Schinkelshoek, voormalig lid van de Tweede Kamer,
directeur van een communicatiebureau
|
‘…Een politieke en bestuurlijke cultuuromslag klinkt zo mooi, zo fris dat je er beter maar niet moeilijk over kunt doen. Maar zijn die cultuurvernieuwers zich ervan bewust dat dit de deur wagenwijd open zet voor wat eufemistisch beleidsbeďnvloeding wordt genoemd? [..] De afgelopen jaren sterk geprofessionaliseerd, is het lobbyisme als geen ander in staat om in het gat te springen. Het weet wat het wil, het weet wat er speelt, het heeft de argumenten voor en tegen goed doordacht, het heeft uitgewerkte alternatieven. Als Kamerlid moet je sterk in je schoenen staan om tegenwicht te bieden...’
|
|
Europa (1)
|
Unie & lidstaten
|
Voor Nederland, Rusland en Amerika is de EU een supermacht. Die totaal anders functioneert.
|
|
|
Europa (2)
|
|
Hoe Angela Merkel al jaren heel Europa domineert.
|
|
|
Duitsland
|
|
Kan het land wel zonder Merkel?
|
|
|
Italië
|
|
Hoe premier Draghi behendig gebruik weet te maken van het momentum.
|
|
|
|
Doorschietende rechter?
|
Artikelen
|
Liever de wetgever dan de rechter? Het vonnis tegen multinational Shell roept uiteenlopende reacties op. Drie opinies.
› Lees verder
|
|
|
Afsplitsen, afsplitsten, afgesplitst
|
|
Wie wordt nummer negentien? Nog niet eerder telde de Tweede Kamer zoveel fracties. Een overzicht.
› Lees verder
|
|
|
Vernieuwde rijksdienst
|
|
Aanbevelingen van ambtelijke top hebben niet helemaal de radicale toonzetting die een aantal politici in gedachten heeft. Een analyse.
› Lees verder
|
|
|
Ruzie in de tent
|
|
Over splitsingen, royementen en haantjesgedrag. De rommelige geschiedenis van ouderenpartijen. Een overzicht.
› Lees verder
|
|
|
Na Verantwoordingsdag
|
|
Hoe verantwoordt de regering zich tegenover het parlement? En hoe gaat de Tweede Kamer er mee om? Een onderzoek.
› Lees verder
|
|
|
|
Na 17 maart
|
Op weg naar Rutte IV? De kabinetsformatie beschouwd - vanaf enige afstand.
|
|
Aan de slag!
|
|
Informateur Hamer is nog niet veel verder gekomen dan een paar therapeutische sessies. Een column.
|
|
|
Toch maar een zakenkabinet?
|
|
Is een kabinet met vakministers een ideale oplossing of een onwenselijke fictie? Een beschouwing.
|
|
|
Premier tegen wil en dank
|
|
Mark Rutte past in het rijtje van Kuyper, Marijnen, Biesheuvel en Van Agt. Een overzicht.
|
|
|
Radiostilte aan het Binnenhof
|
|
Mits zorgvuldig toegepast, bespaart een periode van stilzwijgen tijdens kabinetsformatie veel onzin. Een beschouwing.
|
|
|
|
Haagse journalistiek
|
Is de politieke journalistiek deel van de oplossing of van het probleem? Reflectie en zelfreflectie.
|
|
‘Tegenmacht van de media’
|
|
Wetenschappelijk perspectief.
|
|
|
‘Van media-ophef naar politieke ophef’
|
|
Parlementair perspectief.
|
|
|
‘Ook de journalistiek heeft gefaald’
|
|
Journalistiek perspectief.
|
|
|
‘Den Haag is een burn-outfabriek geworden.’
Oud-Tweede Kamerlid Zihni Özdil (GroenLinks) is niet verbaasd over het gedwongen vertrek van Bas van ’t Wout
|
|
En verder
|
Nieuws
|
| Hé, een nieuwe fractie. Een column. |
| Wat is eigenlijk urgent? Een opinie. |
| Tijd om het ministerie van Financiën te splitsen? Een beschouwing. |
|
|
|
Afsplitsingen in de Tweede Kamer 2021-heden = 2* 2017-2021 = 4 2012-2017 = 7 2010-2012 = 3 2006-2010 = 1 *50PLUS had al slechts één zetel en verdween na de afsplitsing.
Eerste vrouwelijke minister Buitenlandse Zaken (2021) Defensie (2012) Onderwijs (2002) Justitie (1994) Binnenlandse Zaken (1989) Verkeer en Waterstaat (1982) Maatschappelijk werk (1956)
|