|
‘Belastingdienst achter tralies?’
Oud-Secretaris-Generaal Roel Bekker sceptisch over aangifte ambtsmisdrijven
Voormalig topambtenaar Roel Bekker is sceptisch over de aangifte tegen de Belastingdienst wegens knevelarijen en andere ambtsmisdrijven. De actie van de top van Financiën is ‘vooral’ ingegeven door ‘politieke overwegingen’, schrijft hij in een analyse voor het Montesquieu Instituut.
‘Zoals wel vaker staan die nogal eens haaks op goed management.’
Bekker - tot 2010 secretaris-generaal in algemene dienst, hoogleraar arbeidsverhoudingen aan de Universiteit Leiden - signaleert allerlei kronkels in de aankondiging om het OM in te schakelen. Hoe kan het zijn dat op de man wordt gespeeld binnen een organisatie die ‘institutionele vooringenomenheid’ wordt verweten? Waarom zullen [onbekende] ambtenaren worden aangeklaagd die waarschijnlijk op immuniteit kunnen rekenen?
Waarom wordt niet de ‘gewone’ procedure gevolgd? ‘De zaak goed uitzoeken en maatregelen nemen, beleidsmaatregelen, organisatorische maatregelen, eventueel ook disciplinaire maatregelen tegen individuele ambtenaren die in de fout zijn gegaan. En bij een vermoeden van een misdrijf: aangifte.’
|
Parlementaire armslag
|
|
|
Hoeveel ruimte heeft het parlement in tijden van corona? Hoeveel krijgt het? Hoeveel neemt het? Na van de eerste schrik te zijn hersteld, concentreerde de Tweede Kamer zich op de crisis, terwijl de Eerste Kamer meer de breedte opzocht. De Eerste Kamer gaf zichzelf de eerste weken verlof, zocht extra ruimte in de Ridderzaal en ging binnen de anderhalve meter democratie weer zo gewoon mogelijk aan het werk. De Tweede Kamer nam de Oude Zaal weer in gebruik en beperkte zich hoofdzakelijk tot alles wat met de aanpak van de coronacrisis te maken had.
|
Om de minister heen?
|
Column
|
Jan Schinkelshoek, hoofdredacteur van de Hofvijver, voormalig lid van de Tweede Kamer
|
‘…In theorie reikt de arm van het parlement verder dan die van de pers. Maar het grondwettelijke informatierecht blijkt ook z’n zwakke kanten te hebben: je kunt als kamerlid niet buiten de minister om. Kamervragen, zelfs de meest indringende serie, moeten door ministers worden beantwoord. Dat heeft te maken met de ministeriele verantwoordelijkheid. Dat is iets wat je als parlement niet kunt missen. Het is de hoeksteen van de parlementaire controle. Er moet iemand zijn om op aan te spreken. Maar het belemmert wel een eigenstandig, onbevangen, onafhankelijk onderzoek.…’
|
|
Spanje
|
Unie & Lidstaten
|
Voortmodderen in een giftige propagandaoorlog
|
|
|
Kroatië
|
|
Tijd voor een ander soort voorzitterschap
|
|
|
Albanië
|
|
De lange weg naar ‘Brussel’
|
|
|
|
Ierland & Brexit
|
Europa na Brexit: Deel IV
|
‘De Brexit-tropenjaren hebben Ierland steviger aan de Europese Unie verbonden. Maar de onzekerheid op de korte termijn is nog altijd aanzienlijk. Niet voor de eerste keer in hun lange en vaak moeizame gezamenlijke geschiedenis ondervindt Dublin de gevolgen van wat er in Londen is besloten.’
› Lees verder
|
|
|
Over het CDA
|
Artikelen
|
Lood om oud ijzer? Waarom de christen-democratie ‘vaak zo ongrijpbaar’ is. Een beschouwing.
› Lees verder
|
|
|
Over het parlement
|
|
‘De Staatscommissie Parlementair Stelsel adviseert een spreekbuis-democratie.’ Een opinie.
› Lees verder
|
|
|
Over een coronawet
|
|
Is het plan voor een ‘tijdelijke wetgeving maatregelen Covid-19’ een goed idee? Ja, mits… Een analyse.
› Lees verder
|
|
|
Over jonge partijen
|
|
Wat hebben partijen als de PVV, de Partij voor de Dieren, 50PLUS, DENK en Forum voor Democratie gemeen? Een dominante partij-oprichter. Een analyse.
› Lees verder
|
|
|
Over de belastingdienst
|
|
‘Een klimaat waarin Barbertje moet hangen, maakt uitvoeringsorganisaties niet alleen bang om fouten te maken, maar ook om ze tijdig te melden.’ Een beschouwing.
› Lees verder
|
|
|
|
Karlsruhe & Luxemburg
|
Wie beslist over de bevoegdheden van Europese Unie? De nationale lidstaten of de Europese instellingen? Het Europese Hof van Justitie [Luxemburg] gaat in tegen het Duitse Bundesverfassungsgericht [Karlsruhe].
› Lees verder
|
|
|
‘Als het echt te lang duurt, kunnen we een deel ook op de publieke tribune laten stemmen.’
|
|
En verder
|
Nieuws
|
| Tweede Kamer een duiventil? Pas Kieswet aan. Een opinie |
| Persoonsgebonden kiesstel? Meer na- dan voordelen. Een reactie. |
| Solidariteit in de Europese Unie. Een debat. |
| Zigzaggen in crisistijd. Een terugblik. |
|
|
|
Spraakmakende partijvoorzitters Felix Rottenberg (PvdA) Andre van der Louw (PvdA) Geert Dales (50PLUS) Selcuk Ozturk (DENK) Jan Kamminga (VVD) Haya van Someren-Downer (VVD) Hans Spekman (PvdA) Henk Bleker (CDA)
Voorzitterschappen EU Kroatië, eerste helft 2020 Duitsland, tweede helft 2020 Portugal, eerste helft 2021 Slovenië, tweede helft 2021 Frankrijk, eerste helft 2022 Tsjechië, tweede helft 2022 Zweden, eerste helft 2023 Spanje, tweede helft 2023
|