|
‘Politieke godsvrede kantelt’
Analyse: na eerste crisismaand brokkelt stabiliteit af
De godsvrede aan het Binnenhof na de uitbraak van het coronavirus nadert z’n einde. Aan de oppervlakte worden, na een eerste maand van stabiliteit, de eerste tekens van groeiende politieke onrust zichtbaar.
‘De politiek komt los’, analyseert Gerrit Voerman, hoogleraar aan de Rijksuniversiteit Groningen. ‘Aanvankelijk, bij de uitbraak van de crisis, zag je de gebruikelijke ‘rally round de flag’, brede nationale steunbetuigingen voor de regering. Een maand later is dat brede front nog steeds grotendeels intact. Maar de vraag is: hoe lang nog?’
‘We naderen een keerpunt’, vult oud-Kamerlid Jan Schinkelshoek, politiek adviseur en commentator, aan. ’Aan alles voel je dat de politieke sfeer verhardt. De Tweede Kamer wordt kritischer. Premier Rutte moet alles uit de kast halen om de onrust te bezweren. Naarmate de crisis langer duurt, groeit onvermijdelijk het ongemak, wellicht oplopend tot onvrede. Hebben de maatregelen effect? Moet het niet anders?’
|
Anderhalve meter democratie
|
|
|
Nee, het is niet terug naar vroeger. De Tweede Kamer vergadert sinds vorige week weer in de Oude Zaal, de vergaderzaal waar het parlement ooit [1795] begon. Die verhuizing maakt het mogelijk om in tijden van corona ook fysiek te kunnen blijven vergaderen. Stap voor stap krijgt die anderhalve meter democratie vorm. Ook in gemeenten en provincie.
[foto met dank aan Helma Lodders, Tweede Kamerlid VVD]
|
Steriele, digitale debatten
|
Column
|
Aalt Willem Heringa, hoogleraar staatsrecht Universiteit van Maastricht
|
‘…Het zou wel erg steriel worden als politieke partijen, vertegenwoordigende lichamen, commissies, burgerbewegingen louter nog digitaal over grote kwesties kunnen meepraten. Bij debat horen ook emotie en reactie en die verdwijnen digitaal uit het zicht. Vertegenwoordigende lichamen, doe wat noodzakelijk is, maar vergeet niet uit het oog dat grotere en principiëlere vraagstukken zich bij voorkeur niet digitaal laten afdoen, zoek vergaderwijzen met afstand tussen deelnemers.’
|
|
|
In tijden van corona
|
De coronacrisis houdt Nederland en Europa in zijn greep. Een serie beschouwingen vanuit politiek, bestuurlijk en Europees perspectief.
|
|
Achteraf…
|
|
Na de coronacrisis zal vooral de vraag moeten worden gesteld: hoe kunnen we het beste herhaling voorkomen? Een overzicht.
|
|
|
Voor en tegen een corona app
|
|
‘Een opdracht voor een snel ontwerp van een corona app leidt tot het ontwerpen van een app die niet aan de eisen voldoet.’ Een opinie.
|
|
|
Parlementen in crisistijden
|
|
Parlementen in heel Europa beschermen zich tegen het coronavirus - niet altijd zonder schade voor de parlementaire democratie. Een vergelijking. (Engels)
|
|
|
Noord- tegenover Zuid-Europa
|
|
Hoogoplopende debatten binnen de Europese Unie over een steunpakket – ofwel: de lange schaduw van Maastricht. Een beschouwing.
|
|
|
Miljarden euro’s verder
|
|
‘Het is van belang om ondogmatisch en pragmatisch over de verdere inrichting van de Europese Unie na te denken.’ Een pleidooi.
|
|
|
Probleemoplosser in Frankfurt
|
|
‘De Europese Centrale Bank is een smet op de Europese democratie.’ Een column.
|
|
|
Europese zorgunie?
|
|
De Europese Unie heeft veel meer over de zorg te zeggen dan verondersteld wordt. Maar het is vooral indirecte invloed. Een analyse.
|
|
|
|
Duitsland & Brexit
|
Europa na Brexit: Deel III
|
‘Voor Duitsland is het Verenigd Koninkrijk een belangrijke afzetmarkt. Nu komt daar nog de economische dreun van de coronacrisis bovenop. ‘Nog fataler zijn de gevolgen als er aan het eind van de overgangsfase geen verdrag is’, waarschuwt de Duitse brancheorganisatie voor de industrie.’
› Lees verder
|
|
|
België
|
Unie & Lidstaten
|
Corona-crisis als deus ex machina bij de kabinetsformatie.
|
|
|
Hongarije
|
|
Orbán’s noodwet is nieuwe stap op weg naar dictatuur.
|
|
|
Polen
|
|
‘Glimmer of hope’ voor onafhankelijke rechtspraak.
|
|
|
‘En anders kan ik altijd nog terugvallen op het Grapperhaus-model.’
Minister-president Mark Rutte reageert tijdens zijn wekelijkse persconferentie op de vraag wat hij gaat doen als de kappers voorlopig dicht blijven.
|
|
En verder
|
Nieuws
|
| De Wereldgezondheidsorganisatie: het beste wat we hebben |
| Waarom een quorum: Kamerleden zijn geen stemvee |
| Baudet en Moskou: wat is de zuiveringseed waard? |
| Spoedeisend en spoedwet is niet hetzelfde |
|
|
|
Kansloze afsplitsingen Binding Rechts (BP, 1971) Democratisch Actiecentrum (D66, 1981) AR'85 (RPF, 1986) Senioren 2000 (AOV, 1998) Partij voor Nederland (LPF, 2006) Trots (VVD, 2010) Vrijzinnige Partij (50PLUS, 2017) Nieuwe Wegen (PvdA, 2017) VoorNederland (PVV, 2017)
Langstzittende regeringsleiders Merkel, Duitsland (2005) Orbán, Hongarije (2010) Rutte, Nederland (2010) Bettel, Luxemburg (2013) Anastasiades, Cyprus (2013) Löfven, Zweden (2014) Costa, Portugal (2015) Skvernelis, Litouwen (2016) Borisov, Bulgarije (2017)
|