|
‘Het kan verkeren’
Prof. dr. Joop van den Berg over crisismanagement van Rutte III
‘Het kan nog alle kanten op.’ Het is volgens Joop van den Berg, parlementair historicus, nog veel te vroeg om te beweren dat premier Mark Rutte en zijn derde kabinet met de aanpak van de coronacrisis ‘geschiedenis’ schrijven.
‘Winst aan gezag en vertrouwen op korte termijn heeft geen voorspellende betekenis voor wat er op langere termijn gebeurt’, schrijft Van den Berg in een vergelijkende analyse. ‘Noch de premier, noch zijn collega’s weten hoe de afrekening er bij de eerstkomende verkiezingen uit zal zien.’ Dat heeft het voordeel, voegt hij er aan toe, dat zij er ook geen rekening mee hoeven te houden.
In de parlementaire geschiedenis schiet het soms alle kanten op. Drees’ historische betekenis stond al vast voor de watersnoodramp van 1953. De Jong is naderhand gerehabiliteerd, iets wat Balkenende en Bos ‘niet gauw’ zal overkomen.
|
‘Ga straks rustig slapen’
|
|
|
© Nationaal Archief/Collectie Spaarnestad/Fotograaf onbekend
‘Ga straks vooral rustig slapen.’ Zo ongeveer adviseerde een verre voorganger van premier Rutte, Hendrik Colijn, ‘mijne landgenoten’ bij een crisis. Dat was niet, zoals het verhaal nog steeds gaat, aan de vooravond van de Duitse inval in 1940, maar vier jaar eerder: in 1936. Nadat Duitse troepen het Rijnland hadden bezet, gebruikte de minister-president de radio om de gemoederen te kalmeren. De regering had voorzorgsmaatregelen getroffen, verzekerde hij. ‘Daarom maan ik nog eens aan om zich niet te laten verontrusten.’ Colijn beëindigde zijn radiorede zo: ‘Ik verzoek den luisteraars dan ook om wanneer ze straks hunne legersteden opzoeken, even rustig te gaan slapen als ze dat ook andere nachten doen. Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te zijn. En daarmee, geachte luisteraars, laat ik u over aan de verpozing die de radio u pleegt te bieden. Goedenavond.’
|
Zijn de koeien al binnen?
|
Column
|
Jan Schinkelshoek, hoofdredacteur van de Hofvijver, voormalig communicatiedirecteur van Justitie
|
‘…Crisiscommunicatie is een vak apart. Zeker voor ‘Den Haag’, dat de handen al vol heeft aan communicatie in gewone tijden. Laat zich een pak zeep, een hypotheek of een smartphone gemakkelijker ‘verkopen’ dan beleid, een crisis stelt eisen aan bestuurders waarop Haagse politici niet worden geselecteerd. Je moet iets hebben van een IJzeren Hein die er niet voor terugschrikt om, desnoods tegen je eigen crisisstaf in, je eigen weg te gaan. En er ook de ruimte voor te nemen.…’
|
|
|
In tijden van corona
|
De coronacrisis houdt Nederland en Europa in zijn greep. Een serie beschouwingen vanuit politiek, bestuurlijk en Europees perspectief.
|
|
Corona & noodrecht
|
|
De coronacrisis is een noodsituatie, maar - nog? - geen noodtoestand, althans in Nederland niet. Een analyse.
|
|
|
Corona & noodverordeningen
|
|
Bijzonder: noodverordeningen in gemeenten, vastgesteld door de voorzitter van de veiligheidsregio, gedicteerd door de minister. Een analyse
|
|
|
Wie is de baas?
|
|
Wie is de baas over corona? De crisis vereist stevige bevoegdheden en dito communicatie. Een beschouwing.
|
|
|
Parlementaire ‘immuniteit’
|
|
Parlementen in Europa gaan verschillend om met de coronacrisis. Maar ze blijven wel open. Een overzicht.
|
|
|
Nieuwe eurocrisis?
|
|
Kan de veelgeplaagde euro een nieuw rondje ‘brinkmanship’ overleven? Een analyse.
|
|
|
Europese Gezondheidsunie?
|
|
Moet Europa ook ‘un front commun contre la maladie’ vormen, zoals vroeger wel eens geopperd? Een pleidooi.
|
|
|
Europese Coördinatie
|
|
Haperend maakt de Europese Unie de oude belofte waar. Maar er is nog een lange weg te gaan. Een beschouwing.
|
|
|
Uit Hongkong & Singapore
|
|
Aan de andere kant van de wereld, in Hongkong en Singapore, kijken ze een beetje verwonderd naar Nederland. Een dubbel bericht.
|
|
|
Frankrijk & Brexit
|
Europa na Brexit: Deel II
|
De Britten en de Fransen in de Europese Unie, het was een ongelukkig huwelijk. Beide landen stonden vaak lijnrecht tegenover elkaar. Een voor de hand liggende gedachte is dan ook dat de geopolitieke positie van Frankrijk na het vertrek van de Britten verstevigt. Die gedachte botst echter ruw met de realiteit.
› Lees verder
|
|
|
Minister van buiten
|
Artikelen
|
Het is zeer uitzonderlijk als een minister afkomstig van een oppositiepartij toetreedt tot een coalitie. Een overzicht.
› Lees verder
|
|
|
Falende overheid
|
|
‘Dat had niet zo gemoeten!’ Bij overheidsdiensten gaat te veel fout, blijkt uit een recente studie. Een voorbeschouwing.
› Lees verder
|
|
|
Op zoek naar alternatieve communicatie
|
|
Thierry Baudet bevestigt hoe groot de ergernis over gevestigde media bij politieke partijen soms is. Een overzicht.
› Lees verder
|
|
|
Europese Klimaatwet
|
|
Probeert de Europese Commissie meer macht naar zich toe te trekken? Of blijft de Klimaatwet binnen het afgesproken juridisch kader. Een beschouwing.
› Lees verder
|
|
|
‘Ik ga je zeer missen, Snuit.’
Minister Ferdinand Grapperhaus (Justitie en Veiligheid, CDA) neemt per Twitter afscheid van zijn afgetreden collega Bruno Bruins. In de ministerraad zaten ze naast elkaar - ze vormden het duo ‘Snuf en Snuitje’.
|
|
En verder
|
Nieuws
|
| Ook de Tweede Kamer kan in tijden van crisis efficiënter vergaderen. Een advies. |
| Parlementaire informatieplicht - of: hoe vertellen we het Kamerleden? Een analyse. |
| Geautomatiseerde opsporing van fraude moet van de rechter. Maar mag het ook? Een beschouwing. |
|
|
|
Herdenkingen Tweede Kamer van nationale rampen Watersnoodramp - 3 februari 1953 Spoorwegramp Harmelen - 9 januari 1962 Vliegtuigramp Tenerife - 30 maart 1977 Bijlmerramp - 6 oktober 1992 Vuurwerkramp Enschede - 16 mei 2000 Vliegramp MH17 - 2 september 2014
Europese instanties betrokken bij de coronacrisis Coronaresponsteam EU-Commissie Crisisresponsteam Raad van de EU ECDC Europees Medicijnagentschap Frontex RescEU
|