|
‘Kamer actiever. Maar ook effectiever?’
Cijfers van PDC over het parlement in 2018
De Tweede Kamer heeft een actief jaar achter de rug. Maar of parlementair activisme ook gelijke tred houdt met effectiviteit, is twijfelachtig.
Dat valt op te maken uit een onderzoek van het Parlementair Documentatiecentrum (PDC) naar parlementaire activiteiten in 2018. Er werden meer moties dan in voorgaande jaren ingediend, maar het aantal amendementen nam spectaculair af. Dat zou er op kunnen duiden dat de Kamer meer energie steekt in controle en graag meebestuurt, maar de parlementaire greep op wetgeving verslapt.
‘De rolopvatting van Tweede Kamerleden is tegenwoordig zo dat zij hun rechten als parlementariër op een actieve manier inzetten. Dit gold in 2018 in sterke mate voor de motie. Het zou goed zijn voor de democratie als de Tweede Kamer in 2019 in staat is deze actieve houding ook om te zetten in effectieve amendering van wetsvoorstellen, mocht dat nodig zijn,’ concludeert Edgar Hoedemaker.
|
Vrouwenkiesrecht
|
|
|
Het is honderd jaar geleden dat vrouwen kregen wat mannen een paar jaar eerder hadden verworven: het algemeen kiesrecht. Er is een heftige strijd aan vooraf gegaan, ook in Nederland. Na de grote grondwetsherziening van 1917 tegen het einde van de eerste wereldoorlog - de geschiedenis ingegaan als de Pacificatie - duurde het nog twee jaar. Eigenlijk drie jaar. In 1920 konden ook vrouwen naar de stembus.
Lees verder >
|
|
Tja, die Brexit
|
Column
|
Aalt Willem Heringa, hoogleraar staatsrecht Universiteit van Maastricht
|
‘…Ruim een maand voor de brexit, en niemand weet nog zeker wat er gebeurt. Het is als met de fietser die in de verte een lantaarnpaal ziet: gebiologeerd rijdt die er op af. De harde brexit is de lantaarnpaal die velen willen vermijden, en toch... De ego's zijn te groot geworden om een oplossing te zoeken en gezamenlijk te vinden. Daar zijn de Britse politiek en kiesstelsel en kamerindeling ook niet echt op ingericht...’
|
|
|
Nederland & Europa
|
Unie en lidstaten
|
Steeds de laatste man die over de streep moet worden getrokken?
|
|
|
Europa
|
|
Na opzegging van het INF-verdrag
|
|
|
Spanje
|
|
Drie verkiezingen in vier jaar
|
|
|
Roemenië
|
|
Voorzitter met vrienden en vijanden
|
|
|
|
|
Op weg naar 23 mei
|
Hoewel de Europese lidstaten een aardige vinger in de pap hebben, heeft het Europees Parlement geen marginale rol in het besluitvormingsproces. Van een tandeloze tijger lijkt geen sprake. Als enige direct democratisch gekozen orgaan binnen de institutionele inrichting van de EU, laat het z'n stem in ook voor Nederland belangrijke dossiers gelden.
Lees verder ›
|
|
|
Provinciale beproeving
|
Artikelen
|
Hoe gaat het vierpartijenkabinet van Rutte III de provinciale statenverkiezingen overleven? Een analyse.
Lees verder ›
|
|
|
Opmaat naar kabinetscrisis?
|
|
Meer dan eens bleken provinciale verkiezingen een crisis in Den Haag in te luiden. Soms zelfs als doodsteek voor stervende olifanten. Een overzicht.
Lees verder ›
|
|
|
Waterschap
|
|
Waterschappen doen onzichtbaar onmisbaar werk. Moeten er daarom ook verkiezingen voor zijn? Een opvatting.
|
|
|
Brexit, exit
|
|
Nood breekt wet? De Eerste Kamer hoeft de gecorrigeerde machtigingswet voor een harde brexit niet te verwerpen. Een analyse.
Lees verder ›
|
|
|
Kiesrecht overzee
|
|
De ‘nieuwe’ Eerste kamer vertegenwoordigt ook Caribisch Nederland. Tegelijkertijd met Provinciale Staten worden overzee kiescolleges verkozen. Een uitleg.
Lees verder ›
|
|
|
Binnenhofs...
|
|
‘Dat gezegd hebbend...’ Het gaat in het parlementaire taalgebruik snel over fatsoen. Een beschouwing.
Lees verder ›
|
|
|
|
Over de Staatscommissie
|
‘Het is eigenlijk een onmogelijke taak. Als staatscommissie adviseren over het parlementair stelsel, de verhouding Eerste en Tweede Kamer, toetsingsrecht, kiesrecht, referendum, decentralisatie, coalitievorming, de relatie parlement en EU, politieke partijen en bewerktuiging van het parlement.’ Over de samenhang in de voorstellen van de Staatscommissie.
|
|
|
|
|
‘Achter die romantische denkrichting gaat een groot, modieus misverstand schuil, het misverstand dat méér democratie ook bètere democratie oplevert. Alsof meer verkiezingen, meer inspraak, meer medezeggenschap, meer opiniepeilingen, meer referenda en meer rechtstreeks gekozen bestuurders een garantie zijn voor fatsoenlijker, beter bestuur.’ Over het advies van de Staatscommissie.
Lees verder ›
|
|
|
‘Dit is geen studio Aalsmeer, dit is gewoon een parlement’
Kamervoorzitter Khadija Arib corrigeert op 14 februari kamerlid Farid Azarkan (Denk) die de venijnige woordenwisseling tussen de PVV'er Machiel de Graaf en zijn fractiegenoot Selçuk Öztürk wil ophalen.
Lees verder >
|
|
En verder
|
Nieuws
|
| Korte Grondwet. Hoe de Grondwet kort, bondig en aansprekend kan worden. Een voorstel. |
| Negentig jaar geleden waren er ook al fricties met ‘buurman’ Venezuela. Een terugblik. |
| Dorknoper in Europa? Hoe moet de Europese Commissie eruitzien? Een column. |
|
|
|
Zetelaantal Provinciale Staten
Zeeland > 39
Drenthe > 41
Flevoland > 41
Fryslân > 43
Groningen > 43
Limburg > 47
Overijssel > 47
Utrecht > 49
Gelderland > 55
Noord-Brabant > 55
Noord-Holland > 55
Zuid-Holland > 55
(Oud-)Kamerleden naar de Eerste Kamer
|