|
|
Jaar van broze stabiliteit
Van den Braak: ‘t Was me het jaartje wel'
Het jaar van 'broze stabiliteit' - zo typeert Bert van den
Braak, onderzoeker bij het Parlementair Documentatiecentrum in Den
Haag, het jaar 2012.
'Het jaar eindigt met meer
stabiliteit dan het begonnen is', analyseert hij, terugblikkend op
een jaar van crisis, verkiezingen en formatie. 'Maar of dat echt zo
is, moet in het nieuwe jaar blijken.' Van den Braak zet de voornaamste gebeurtenissen rond de
Hofvijver op een rij: uiteenlopend van het vertrek van Job Cohen
als oppositieleider en de val van het kabinet-Rutte I tot en met
het spectaculaire herstel van de PvdA, het aantreden van Rutte II
en de 'opstand' binnen de VVD.
't Was me 't jaartje wel',
meent Van den Braak, verwijzend naar Wim Kan. 'Uiteraard zal de
toekomst moeten leren of 2012 echt zo'n politiek turbulent jaar was
als we nu denken. Maar het zou verbazen als die typering ook op
termijn geen stand houdt.' Per saldo signaleert Van den Braak een herstel van het politieke
'midden' in 2012. 'De vanwege de zwakke positie in de Senaat
bestaande noodzaak voor het kabinet om bredere steun te zoeken, kan
daarvoor zelfs een versterkende factor betekenen.'
|
Politieke volatiliteit
|
Plaat van de maand
|
|
|
Foto en beeldbewerking: Kevin Bergenhenegouwen
Hoe stabiel is de Nederlandse politiek? Jarenlang keek 'Den
Haag' misprijzend naar België. Maar 'Italiaanse toestanden' zijn
geen ver-van-m'n-bedshow, zo blijkt uit onderzoek van het
Montesquieu Instituut. De gemiddelde zittingsduur van kabinetten in Nederland is
afgenomen. Wie die zittingsduur sinds 1945 systematisch op een
rijtje zet, ziet vooral de laatste jaren een scherpe daling. Het
eerste kabinet onder leiding van Wim Kok (1994-1998) was het
laatste kabinet dat de rit volledig uitzat. Sinds de eeuwwisseling
heeft Nederland meer kabinetten gehad dan Italië.
|
|
Partners in beeld
|
|
|
|
‘Meer aandacht voor Europa’
In de verkiezingsprogramma’s van dit jaar was er meer aandacht
voor Europa. Het Montesquieu Instituut bladerde door de
partijprogramma’s.
|
|
'Gele kaart houdt parlement scherp'
Doordat nationale parlementen gele kaarten kunnen uitdelen, gaan
ze scherper op Europa letten. MI Maastricht deed onderzoek.
|
|
Lees
verder >
|
|
|
Lees
verder >
|
|
|
|
'Zonder solide partij gaat het niet'
Zonder deugdelijke partij kan de politiek niet. Ook een les van
'Fortuyn', volgens Gerrit Voerman (Groningen).
|
|
Kamer & crisis: lam of leeuw?
Hoe treedt het parlement op in tijden van economische crises?
'Nijmegen' deed onderzoek.
|
|
Lees
verder >
|
|
|
Lees
verder >
|
|
|
Dubbelmandaat, een goed idee?
|
Voor en tegen
|
Een lid van het Europees Parlement moet ook lid van het
nationale parlement zijn. Dus een Nederlandse Europarlementariër
is ook lid van de Tweede of Eerste Kamer.
Bert
van den Braak versus Jan Willem
Sap
|
|
|
|
Demissionaire ambtenaren?
|
Column
|
Roel Bekker
‘Als ambtenaren macht zouden hebben, dan zouden ze wel meer
verdienen’. Dat was de mooie titel van een essay dat ik 20 jaar
geleden schreef in een essaywedstrijd over de macht van de
ambtenaar. Daarin heb ik uiteengezet dat de macht van ambtenaren
vaak schromelijk wordt overdreven. Voor een machtige ambtenaar heb
je een machtige minister nodig. En werk je onder een niet zo sterke
minister, dan is het met je ambtelijke macht snel gedaan. Twintig jaar later denk ik er nog net zo over, en mijn studie
naar topambtenaren (zie het boek ‘Marathonlopers rond het
Binnenhof’) bevestigt dat nog eens. Een fraai voorbeeld van een
machtige combine in die studie is de samenwerking tussen de eerste
DG voor Ontwikkelingssamenwerking Jan Meijer en zijn minister van
Buitenlandse Zaken Luns. Qua persoon en qua politieke kleur geheel
uiteenlopende figuren, Meijer oprichter van Het Parool en actief
PvdA'er, Luns een behoudende KVP'er. Maar ze konden elkaar prima
gebruiken. Luns kon met Meijer laten zien dat de door progressief
Nederland gekoesterde ontwikkelingssamenwerking bij hem in goede
handen was. En Meijer wist dat Luns in het kabinet en het parlement
veel binnenhaalde, dus verdeed zijn tijd niet met ambtelijk overleg
en liet Luns de zaken politiek regelen. Heel effectief, en
voorbeeld van een machtige ambtenaar in combinatie met een sterke
minister.
|
En verder
|
Nieuws
|
| Hoe staatsrechtelijk bezwaarlijk is politisering van de Eerste Kamer, vraagt Wytze van der Woude (MI Maastricht) zich af. | | In de loop der jaren is de Troonrede steeds beleidsmatiger geworden. PDC Den Haag dook in de geschiedenis. | | Wat doen die hekjes op Prinsjesdag in de Ridderzaal? Carla van Baalen (CPG Nijmegen) weet het antwoord. | | Hoe het CDA anders tegen de islam is gaan aankijken. Een analyse gemaakt door het DNPP in Groningen. | | Tussen links en rechts bezuinigen bestaat geen noemenswaardig verschil. Studie vanuit MI Den Haag. |
|
Kunt u deze nieuwsbrief niet goed lezen? Bekijk dan de online versie.
|
|
|
|
Partners
Gespiegeld in De Hofvijver
Bij wijze van nieuwjaarsgroet hebben we een speciale, willekeurige selectie gemaakt uit wat de afgelopen twee jaar over het doen en laten in ‘Den Haag’ en ‘Brussel’ vanuit het Montesquieu Instituut en zijn partners geschreven, voorspeld, beschouwd en geanalyseerd is. Het is onze manier om iedereen een voorspoedig nieuwjaar te wensen.
En een kleine vooraankondiging van wat in 2013 te verwachten valt.
Cartoon
Haalt de regering de Nederlander de kaas van het brood?
Ik vind (...) niet dat het kabinet 'fuss' met 'fuss' moet
beantwoorden (...)
Minister van Binnenlandse Zaken Ien Dales wilde niet ingaan op onzin.
Uw mening
Het kabinet-Rutte II zit de rit niet uit.
Steun Eerste Kamer voor een kabinet
Een kabinet zonder min meer of vaste meerderheid in de Eerste
Kamer is iets waarvoor men tot heel erg ver in de geschiedenis moet
teruggaan,
Colofon
De Hofvijver is een uitgave van het Montesquieu Instituut en zijn partners.
Aan- en afmelden
Hier kunt u zich aanmelden voor deze nieuwsbrief.
Deze brief niet meer ontvangen? U kunt zich hier afmelden.
|
|