|
|
'Regeerakkoorden als keurslijf'
Vergelijkende studie naar coalitievorming
Ministers en topambtenaren voelen zich hogelijk ingesnoerd door
regeerakkoorden. Internationaal vergelijkend onderzoek naar
'Coalition Government' toont aan dat coalitieafspraken in de
Nederlandse politiek sterk leidend zijn. Meer dan tweederde van de gemaakte regeerafspraken tussen
coalitiepartijen [70 procent] wordt vertaald in wetten en regels.
En meer dan de helft [60 procent] van belangrijke beslissingen van
ministers gaat terug op het regeerakkoord. Het onderzoek in Nederland, onderdeel van de studie
'Coalition Government and Party Mandate', is uitgevoerd door
Catherine Moury, docent aan de universiteit van Lissabon, en Arco
Timmermans, onderzoeksdirecteur van het Montesquieu Instituut. 'Hoewel ze zich relatief vrij voelen om met nieuwe initiatieven
te komen, vinden ministers en ambtenaren dat ze loyaal moeten zijn
aan het coalitieakkoord. En dat ze in moeilijkheden komen, als ze
dat niet zouden doen', schrijven ze.
|
Het begon met Marga
|
Plaat van de maand
|
|
|
Foto: Serge Ligtenberg
Marga Klompé was de eerste. Sinds enkele weken staat in de
Tweede Kamer ook een borstbeeld van de eerste vrouwelijke minister.
Naast al die mannenbeelden. Klompé werd minister voor
Maatschappelijk Werk in het vierde en laatste kabinet-Drees
(1956-1958), de eerste van in totaal 30 vrouwelijke ministers tot
en met Rutte II. Binnen haar partij, de Katholieke Volkspartij (KVP), oefende
Klompé achter de schermen grote invloed uit – als éminence grise,
zo blijkt uit een recente biografie. Piet de Jong had binnen zijn
kabinet naar eigen zeggen te maken met een ‘stevige minister’. Als
premier ging Ruud Lubbers in de jaren ’80 vaak bij haar langs aan
het Smidswater in Den Haag.
|
|
Partners in beeld
|
|
|
|
'Grote belang van regeerakkoorden'
Over het 'onverminderd grote belang van regeerakkoorden'. Een
staatsrechtelijke analyse uit Nijmegen.
|
|
Nederland - Duitsland: solide - solider
Waarom heeft het Duitse regeerakkoord geen financiële bijlage
en het Nederlandse wel? MI Maastricht maakt een vergelijking.
|
|
Lees
verder >
|
|
|
Lees
verder >
|
|
|
|
Op weg naar Europese top
Nieuwe stappen op weg naar het Ene Europa? MI Maastricht kijkt
vooruit naar de top halverwege december.
|
|
Ruziën over de tas van Thatcher
Betalen voor Europa? Het nationale belang telt altijd. Analyse
uit 'Nijmegen'.
|
|
Lees
verder >
|
|
|
Lees
verder >
|
|
|
Parlement en kandidaat-ministers
|
Voor en tegen
|
De Tweede Kamer moet ministers voor hun beëdiging horen.
Willibrord van Beek, oud-kamerlid voor de VVD, versus Gerard
Schouw, kamerlid voor D66.
|
|
|
|
Parlementaire zelfreflectie over de Grondwet
|
Column
|
Bert van den Braak
Er staat te veel in onze Grondwet en daar mag best wel wat
van worden verwijderd. Dat stelde VVD-Tweede Kamerlid Ard van der
Steur tijdens een op 20 november gehouden mini-symposium over 'Het
Tweede Kamerlid en de Grondwet'. Van der Steur (die zijn uitspraken
op persoonlijke titel deed) vindt dat bijvoorbeeld grondwettelijke
bepalingen over het recht op vrijetijdsbesteding, over
waterschappen, maar ook over het aantal Tweede en Eerste Kamerleden
best geschrapt kunnen worden. Veel bepalingen hebben volgens hem,
vanwege de zware procedure voor grondwetsherziening, een te
conserverende werking. Misschien heeft hij wat dat betreft wel een punt, zoals hij ook
terecht vraagtekens zet bij de wijze waarop in ons land
grondwetsherzieningen kunnen worden gerealiseerd.
Belangrijker nog dan deze inhoudelijke inbreng
waren zijn pleidooien voor een algemeen debat over de
Grondwet en voor vergroting van
het bewustzijn onder Kamerleden van de betekenis
van onze constitutie. In mijn eigen bijdrage hield ik
eenzelfde pleidooi.
|
En verder
|
Nieuws
|
| Hoe belangrijk is een regeringsverklaring eigenlijk? Het Parlementair Documentatiecentrum duikt in de geschiedenis. | | Wat is een regeerakkoord? Is dat van Rutte II zo veel anders dan die van voorgaande kabinetten? Het PDC zet de zaken op de rij. | | Tussen Europarlementariërs en Tweede Kamerleden zit veel rivaliteit. 'Nijmegen' deed studie. | | Wat deed de Europese Unie om de eurocrisis te bestrijden? Bericht uit Brussel. | | De financiële federalisering rukt op in Europa. Verslag van een congres van MI Maastricht. |
|
Kunt u deze nieuwsbrief niet goed lezen? Bekijk dan de online versie.
|
|
|
|
Partners
Agenda
14 december 2012, Nijmegen
'New Political History and the European Union'
Workshop 17 december 2012, Den Haag
'Kabinetsformatie en regeerakkoord'
Symposium 14 januari 2013, Den Haag
'De Staat van de Europese Democratie'
Debat
Cartoon
Als twee ijsschotsen dreven ze uit elkaar... Het kabinet-Van
Agt/Den Uyl (1981), product van een ongemakkelijke samenwerking
tussen CDA, PvdA en D66, geldt als een van de meest ongelukkige
kabinetten.
‘Een klein mager schepje uit onzen ketel, dat het er bij blijve,
is, dunkt mij, onmogelijk.’
De latere minister Thorbecke over de eerste serie voorstellen in 1848 om de Grondwet te liberaliseren.
Uw mening
Het kabinet-Rutte II zit de rit niet uit.
Oprukkende vrouwen
In iets meer dan een halve eeuw hebben vrouwen zich - met
sprongen en terugvallen - een vaste plek in kabinetten
verworven.
Colofon
De Hofvijver is een uitgave van het Montesquieu Instituut en zijn partners.
Aan- en afmelden
Hier kunt u zich aanmelden voor deze nieuwsbrief.
Deze brief niet meer ontvangen? U kunt zich hier afmelden.
|
|