|
|
‘Snelle, directe kabinetsformatie’
Voermans: Opwaartse druk dankzij nieuwe werkwijze
Dankzij het ‘nieuwe formeren’ is de kabinetsformatie sneller
verlopen, veel sneller dan gedacht. Wim Voermans, hoogleraar staats- en bestuursrecht in Leiden,
verdedigt met verve de ‘onbewijsbare stelling’ dat de nieuwe gang
van zaken bij kabinetsformaties - niet meer via het paleis, maar
via de Tweede Kamer - een ‘opwaartse druk’ heeft uitgeoefend,
‘zelfs op eeuwige tegenpolen als VVD en PvdA om er zonder omwegen
uit te komen’. ‘De druk
om er snel uit te komen is veel
groter geworden’, analyseert Voermans. ‘Je kunt niet meer via de
band formeren, het over te veel schijven laten lopen of
schimmenspelletjes via het paleis opvoeren. Als een poging mislukt,
lig je direct onder vuur. Al was het omdat je je onmiddellijk in de
Tweede Kamer moet verantwoorden.’
|
Twee druppels water
|
Plaat van de maand
|
|
|
Zoveel is er niet veranderd. Op het eerste gezicht ziet het er
bijna ouderwets uit: een paar heren die onder elkaar smoezen om een
coalitie te smeden, een regeerakkoord te schrijven en een kabinet
te formeren. Maar dat beeld uit 1956 lijkt bij nader inzien als
twee druppels water op de beelden van 2012. Toen zetten (van links
naar rechts) Tilanus (CHU), Romme (KVP), Drees (PvdA, formateur),
Zijlstra (ARP), Burger (PvdA) en Oud (VVD) een kabinet – het vierde
en laatste kabinet onder aanvoering van Drees sr. – in elkaar, nu
zijn Rutte en Samsom met hetzelfde bezig. Alleen het decor is
anders. Toen was het in Wassenaar, nu in het gebouw van de Tweede
Kamer. De radiostilte was hetzelfde.
|
|
Partners in beeld
|
|
|
|
'Kabinetsformaties steeds bewerkelijker'
Bij kabinetsformaties worden steeds meer afspraken gemaakt. Het
Parlementair Documentatie Centrum zet het op een rijtje.
|
|
Europese Unie in de steigers
Werk in uitvoering - de Europese Unie is druk bezig zich te
verbouwen. Het MI presenteert de relevante documenten.
|
|
Lees verder >
|
|
|
Lees
verder >
|
|
|
|
Allereerste kabinetsformatie
Hoe ging de kabinetsformatie in 1848, het jaar waarin Nederland
een nieuwe, liberale grondwet kreeg? Het PDC dook in de
archieven.
|
|
Toezicht als 'Vierde Macht'
Niet de overheidsbureaucratie, maar de sector van onafhankelijk
toezicht is de Vierde Macht. Pleidooi voor erkenning vanuit
Maastricht.
|
|
Lees
verder >
|
|
|
Lees
verder >
|
|
|
Kleine overheid
|
Voor en tegen
|
Inkrimping van het aantal ministers was een ongelukkige
greep.
Voormalig topambtenaar Roel Bekker (VWS) en Camilia Bruil van de
Teldersstichting (VVD) discussiëren over de vraag of Rutte II net
zo weinig ministers en staatssecretarissen moet tellen als Rutte
I.
|
|
|
|
Weg met de informateur?
|
Column
|
Peter Bootsma
Het lijkt er (vooralsnog) op dat de aanpassing van het Reglement
van Orde die de Tweede Kamer dit voorjaar doorvoerde ten aanzien
van de benoeming van een (in)formateur(s), een voorzichtig succes
genoemd kan worden. Tenminste: als deze beoordeeld wordt naar het
effect van het schrappen van de rol van het staatshoofd.
Pessimisten die voorspelden dat de koningin niet gemist kon worden
bij de aanstelling van (in)formateur(s) lijken vooralsnog geen
gelijk te krijgen. Er is echter ook niet aangetoond dat het allemaal slechter of
langzamer zou gaan als de formatie zich nog in de oude stijl zou
hebben voltrokken. VVD en PvdA hadden samen een meerderheid en
alles wijst tot nu toe op hun ferme wil om te gaan regeren. Er was
slechts in de eerste fase na de verkiezingen sprake van dat er nog
een derde partij bij deze twee aan zou schuiven (om de meerderheid
in de Eerste Kamer veilig te stellen bijvoorbeeld). In het
Kamerdebat direct na de installatie van de nieuwe Kamer op 20
september werd echter al duidelijk dat deze twee partijen het samen
zouden gaan proberen, en dat gaat al meer dan een maand in de goede
richting. Er is weinig reden om aan te nemen dat het allemaal heel
anders gegaan zou zijn als het nu maar de koningin en niet de Kamer
was geweest die de informateurs Kamp en Bos benoemd had.
|
En verder
|
Nieuws
|
| Wie gingen Henk Kamp en Wouter Bos voor als informateur? Het PDC Den Haag zette het op een rij. | | Een kabinet van sterke mannen? Nijmegen haalt herinneringen op aan de kabinetsformatie van 1965. | | Als demissionair premier onderhandelen in Brussel. Analyse vanuit Maastricht. | | Nationale parlementen worden zich steeds meer bewust van ‘Europa’. Bericht uit Maastricht, Barcelona en Pavia. | | De Verenigde Staten van Europa is het thema van het Jaarboek Parlementaire Geschiedenis 2012. Vooraankondiging uit Nijmegen. |
|
Kunt u deze nieuwsbrief niet goed lezen? Bekijk dan de online versie.
|
|
|
|
Partners
Agenda
7 november 2012, Den Haag
'Masterplan
Van Rompuy: De juiste koers?'
Democratie in Debat-reeks. 9 november 2012, Den Haag
'Is
er nog ruimte voor religieuze minderheden?'
Democratie in
Debat-reeks. 20 november 2012, Den Haag
'Het Tweede Kamerlid en de Grondwet.'
Symposium.
Cartoon
Komt de Europese trein tot stilstand?
'Nu of nooit.'
Koningin Wilhelmina bij de start van het eerste naoorlogse kabinet (1945), het kabinet Schermerhorn/Drees.
Uw mening
Ministers moeten in het openbaar door de koningin worden beëdigd.
Groen, groener, groenst...
Nederland is binnen Europa geen groene koploper. Na de
verkiezingen - meer dan een halvering voor GroenLinks - komt de
Tweede Kamer op de negende plaats.
Colofon
De Hofvijver is een uitgave van het Montesquieu Instituut en zijn partners.
Aan- en afmelden
Hier kunt u zich aanmelden voor deze nieuwsbrief.
Deze brief niet meer ontvangen? U kunt zich hier afmelden.
|
|