|
|
'Kabinet demissionair, Kamer missionair'
'Er is altijd een Kamer met een volledige en volwaardige missie
van de kiezers'. Wat Bas de Gaay Fortman, fractievoorzitter van de
PPR (voorganger van GroenLinks) na de voortijdige val van het
kabinet-Den Uyl in 1977 zei, geldt nog steeds: na een
kabinetscrisis behoudt de Tweede Kamer haar missie - tot de
eerstvolgende verkiezingsdag. Maar ook het parlement komt met een demissionair kabinet in een
niemandsland. Hoe op te treden tegen ministers die hun ontslag al
hebben ingediend? Omdat zo'n kabinet niet meer naar huis kan worden
gestuurd, wordt ook de Kamer een stuk machtelozer. Ook al worden veel zaken 'controversieel' verklaard, toch is een
demissionaire periode geen tijd van politieke of parlementaire
windstilte. Er gebeurt in de aanloop naar nieuwe verkiezingen meer
dan vaak gedacht, zo blijkt uit studies van het Parlementair
Documentatie Centrum en MI Maastricht.
|
Politieke volatiliteit
|
Plaat van de maand
|
|
|
Foto en beeldbewerking: Kevin Bergenhenegouwen
Hoe stabiel is de Nederlandse politiek? Jarenlang keek 'Den
Haag' misprijzend naar België. Maar 'Italiaanse toestanden' zijn
geen ver-van-m'n-bedshow, zo blijkt uit onderzoek van het
Montesquieu Instituut. De gemiddelde zittingsduur van kabinetten in Nederland is
afgenomen. Wie die zittingsduur sinds 1945 systematisch op
een rijtje zet, ziet vooral de laatste jaren een scherpe daling.
Het eerste kabinet onder leiding van Wim Kok (1994-1998) was het
laatste kabinet dat de rit volledig uitzat. Sinds de eeuwwisseling
heeft Nederland meer kabinetten gehad dan Italië.
|
|
Partners in beeld
|
|
|
|
'Partijprogramma's: beperkt houdbaar'
Partijprogramma's suggereren dat 'Den Haag' nog steeds een dikke
vinger in de pap heeft. Kritische kanttekeningen vanuit
Groningen.
|
|
Meer of minder demissionair
Minder demissionair? Wat Nederland van andere landen kan leren.
Standaardwerk in Maastricht geactualiseerd.
|
|
Lees
verder >
|
|
|
Lees
verder >
|
|
|
|
Minder aandacht voor Europa
De aandacht voor 'Europa' in Nederlandse partijprogramma's
blijft achter. Onderzoek in Groningen.
|
|
Kamer & crisis: lam of leeuw?
Hoe treedt het parlement op in tijden van economische crises?
'Nijmegen' deed onderzoek.
|
|
Lees
verder >
|
|
|
Lees
verder >
|
|
|
De gekozen lijsttrekker
|
Voor en tegen
|
'De verkiezing van de lijsttrekker is altijd wenselijk'.
Peter Bootsma en Bert van den Braak zijn het niet met
elkaar eens.
|
|
|
|
Demissionaire ambtenaren?
|
Column
|
Roel Bekker
‘Als ambtenaren macht zouden hebben, dan zouden ze wel meer
verdienen’. Dat was de mooie titel van een essay dat ik 20 jaar
geleden schreef in een essaywedstrijd over de macht van de
ambtenaar. Daarin heb ik uiteengezet dat de macht van ambtenaren
vaak schromelijk wordt overdreven. Voor een machtige ambtenaar heb
je een machtige minister nodig. En werk je onder een niet zo sterke
minister, dan is het met je ambtelijke macht snel gedaan. Twintig jaar later denk ik er nog net zo over, en mijn studie
naar topambtenaren (zie het boek ‘Marathonlopers rond het
Binnenhof’) bevestigt dat nog eens. Een fraai voorbeeld van een
machtige combine in die studie is de samenwerking tussen de eerste
DG voor Ontwikkelingssamenwerking Jan Meijer en zijn minister van
Buitenlandse Zaken Luns. Qua persoon en qua politieke kleur geheel
uiteenlopende figuren, Meijer oprichter van Het Parool en actief
PvdA'er, Luns een behoudende KVP'er. Maar ze konden elkaar prima
gebruiken. Luns kon met Meijer laten zien dat de door progressief
Nederland gekoesterde ontwikkelingssamenwerking bij hem in goede
handen was. En Meijer wist dat Luns in het kabinet en het parlement
veel binnenhaalde, dus verdeed zijn tijd niet met ambtelijk overleg
en liet Luns de zaken politiek regelen. Heel effectief, en
voorbeeld van een machtige ambtenaar in combinatie met een sterke
minister.
|
En verder
|
Nieuws
|
| Nederland moet niet te licht denken over die drie procent. Observaties van MI-correspondent Jan Werts uit Brussel. | | Kan een kabinetsformatie zonder scheidsrechter? Een nieuwe studie uit Nijmegen brengt het formatieproces in kaart. | | Vijf jaar Montesquieu Instituut - terugblik op een lustrum, dat zowel een terugblik als een vooruitblik was. | | De onbedoelde effecten van Europa. Paul Scheffer (Universiteit Tilburg) bij het MI over het 'Europese beschavingsideaal'. | | Hoe de kloof tussen politiek en kiezer te dichten? Masterclass MI over de Europese crisis loopt ten einde. |
|
Kunt u deze nieuwsbrief niet goed lezen? Bekijk dan de online versie.
|
|
|
|
Partners
Agenda
6 juni 2012, Den Haag
'Democratie
in Debat: Actualiteitendebat' - debat 8 juni 2012, Den Haag
'Politiek
als speelbal van de media (en andersom)' - debat 21 juni 2012, Den Haag
'Diploma-uitreiking
Masterclass 2012: Crisis in Europa' - besloten
Cartoon
De geschiedenis herhaalde zich niet. Anders dan Biesheuvel
(1972) regeerde Rutte niet door na een tussentijdse crisis.
'Het is niet aan mij en zeker niet op dit ogenblik en op deze
plaats........'
Premier Joop den Uyl op 22 maart 1977 in de Tweede Kamer in de
verklaring waarin hij aankondigde dat zijn kabinet was
gevallen.
Uw mening
De verkiezingen van 12 september zijn overbodig.
Aantal partijen dat aan Kamerverkiezingen meedoet.
Worden het er meer?
Tussenkabinetten Coalities van 5 partijen- |
Colijn
II en
III
(1933-1937): ARP, CHU, RKSP, LSP, VDB | - |
Biesheuvel
(1971-1972) : KVP, ARP, CHU, VVD, DS'70 | - |
Den
Uyl (1973-1977): PvdA, PPR, D66, KVP, ARP |
Partijen in kabinet sinds 2002 Opkomende Eurosceptische partijen- | Syriza (Griekenland) | - | Ware Finnen (Finland) | - | Jobbik (Hongarije) | - | Publieke Zaken (Tsjechië) | - | Zweden Democraten (Zweden) | - | PVV (Nederland) |
Subsidiegevers
|
Ministerie Onderwijs, Cultuur en Wetenschap |
|
Maastricht Universiteit |
|
Gemeente Maastricht |
|
Provincie Limburg |
Colofon
De Hofvijver is een uitgave van het Montesquieu Instituut en
zijn partners.
Aan- en afmelden
Hier
kunt u zich aanmelden voor deze nieuwsbrief
Deze brief niet meer ontvangen?
U kunt zich hier afmelden
|
|