|
|
Dualisme als mythe
Kan het? Mag het? Ministers en Kamerleden die in achterkamertjes
bij elkaar op schoot zitten? Of is het befaamde, veelvuldig
aangeroepen en geprezen dualisme - regering en parlement zijn twee
los van elkaar opererende zelfstandige staatsmachten - een
mythe? Het debat over dualisme en monisme is weer in volle hevigte
opgelaaid. Directe aanleiding is de aankondiging van de regerende
coalitie, VVD en CDA, zich - samen met gedoogpartner PVV - in maart
enkele weken terug te trekken in het Catshuis om het
bezuinigingspakket 2012 te bespreken. Voor de oppositie begint te mopperen over achterkamertjes en de
regeringsfracties beweren dat het niks bijzonders is, zet het
Montesquieu Instituut het debat in perspectief. Onderzoeksdirecteur
Arco Timmermans roept premier Rutte op niet weg te duiken in het
Catshuis. Vanuit MI Maastricht relativeert Wytze van der Woude het
dualisme. En het Centrum voor Parlementaire Geschiedenis in Nijmegen laat
zien dat de jaren '50 niet zo voorbeeldig 'dualistisch' waren als
veelal voorgesteld.
|
Veertig jaar na alle emoties
|
Plaat van de maand
|
|
|
'Ik ben mij diep bewust van mijn tekort. Ik kan niets uitwissen,
niets helen. Ik kan slechts trachten recht te doen.' Minister Van
Agt (Justitie) had het heel erg moeilijk in de Tweede Kamer om de
zgn. Drie van Breda gratie te verlenen. Het is op de kop af veertig jaar geleden, op 29 februari 1972,
dat in de Kamer de emoties erg hoog opliepen over het voornemen om
drie Duitse oorlogsmisdadigers op vrije voeten te stellen.
Uiteindelijk redde Van Agt het niet. De regering moest terugkomen
op haar besluit. In 1989 kregen de twee nog levenden van de drie
alsnog gratie. Het Centrum voor Parlementaire Geschiedenis heeft de hele zaak
op een rij gezet.
|
|
Partners in beeld
|
|
|
|
'Vragenrecht voor Europarlementariërs?'
Waarom Europarlementariërs in de Tweede Kamer geen vragenrecht
geven? Een aanbeveling vanuit MI Den Haag.
|
|
'Gele kaart houdt parlement scherp'
Doordat nationale parlementen gele kaarten kunnen uitdelen, gaan
ze scherper op Europa letten. MI Maastricht deed onderzoek.
|
|
lees
verder >
|
|
|
lees
verder >
|
|
|
|
'Diepe crisis verdeelt sociaal-democratie'
Het aftreden van Job Cohen als leider van de PvdA is meer dan
een incident. Analyse uit Groningen.
|
|
'Geen Grondwet met toeters en bellen'
De Eerste Kamer had moeten kiezen voor een sobere Grondwet.
Kanttekeningen van MI Maastricht.
|
|
lees
verder >
|
|
|
lees
verder >
|
|
|
Meer Europa, graag...
|
Voor en tegen
|
Het VVD-Kamerlid Klaas Dijkhoff en wetenschapper
(ex-GroenLinks-Europarlementariër) Kathalijne Buitenweg gaan
vanavond in Den Haag, in het Huis van Europa aan de Korte
Vijverberg, in debat over
dat-wat-burgers-van-Europa-mogen-verwachten.
|
|
|
|
'Follow the money'
|
Column
|
Remco Nehmelman, Universiteit
Utrecht
'Follow the money' refereert naar de meest memorabele quote uit
de film All the Presidents Men waarin het Watergateschandaal
centraal stond dat uiteindelijk zou leiden tot het aftreden van
toenmalig president van de USA Richard Nixon. De anonieme bron
(genaamd Deep Throat) van de twee onderzoeksjournalisten Bob
Woodward en Carl Bernstein vertelt hen dat zij het geld moeten
volgen om achter de waarheid van het grootschalige politieke
schandaal te komen. Als het goed is zal binnenkort (ook) in Nederland de geldstroom
van politieke partijen transparant en traceerbaar zijn. Momenteel
worden in de Tweede Kamer de laatste beraadslagingen met minister
Spies van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) gehouden
over het wetsvoorstel financiering politieke partijen (Kamerstukken
32752). Als de behandeling van het wetsvoorstel voorspoedig
verloopt in de Eerste Kamer, dan kan nog voor de zomer het
wetsvoorstel in werking treden. Het zou ook tijd worden. De discussie over de openbaarheid van
inkomsten van politieke partijen duurt nu ongeveer een kleine
twintig jaar. De druk om eindelijk tot dit wetsvoorstel te komen,
kwam vooral vanuit de Raad van Europa die in een projectgroep onder
de benaming Groups of States against Corruption (GRECO) een zeer
kritisch rapport in 2008 presenteerde over de situatie omtrent de
regulering en het toezicht op de financiering van Nederlandse
politieke partijen. Ook de Algemene Rekenkamer kwam begin 2011 met
een gelijkluidend kritisch rapport.
|
En verder
|
Nieuws
|
| Toch kabinetsformaties zonder verkiezingen? Erik Jurgens, oud-senator, reageert. | | Europa levert heftige debatten op. Terugblik op de Staat van de Europese Unie. | | Nationale parlementen als kleine kinderen binnen Europa? Verslag van een symposium in Maastricht. | | Jongeren denken mee over de aanpak van de Europese crisis. Aankondiging van de MEP-ambassadeursconferentie op 16 maart. | | Europese economische samenwerking was wat Nederland lang belangrijk vond. Berichten uit de Masterclass van het MI. |
|
|
|
|
Partners
Agenda
13 maart 2012, Den Haag
'Spelen opiniepeilingen een te grote rol?' - debat
16 maart 2012, Den Haag
'Politieke partijen op zoek naar hun rol' - debat
22-23 maart 2012, Maastricht
Understanding EU Decision-Making: Principles, Procedures, Practice - seminar
Cartoon
'Hollandse gastvrijheid'
Hoe ruimhartig is de Nederlandse houding tegenover asiel en immigratie steeds geweest?
'Ik ben van nature niet iemand die de handdoek in de ring werpt, maar het is beter als anderen vanaf nu verantwoordelijkheid dragen.'
Ad Melkert, politiek leider van de PvdA, op 15 mei 2002 - na een dramatisch verlopen verkiezingscampagne.
Uw mening
Politici van het slag Cohen hebben geen kans in de politiek van vandaag.
Moties van afkeuringen
Een minister of staatssecretaris loopt steeds meer risico tegen een motie van afkeuring aan te lopen.
Henk Bleker kreeg in februari al een tweede aan z’n broek. Toenemend parlementair activisme? Verscherpte polarisatie?
Colofon
De Hofvijver is een uitgave van het Montesquieu Instituut en
zijn partners.
Aanmelden
Hier
kunt u zich aanmelden voor deze nieuwsbrief
|
|