|
|
'In het diepe...'
Een minister-president krijgt in zijn eerste jaar vaak te maken met nieuwe, grote en soms zelfs
onverwachte problemen en andere tegenvallers. Uit een onderzoek van het Parlementair Documentatiecentrum
blijkt dat premier Rutte niet de eerste is die kort na de start van zijn
kabinet 'overvallen' wordt met een lastige kwestie: de Eurocrisis.
Het blijkt vaker voorgekomen te zijn, zo laat Bert van den Braak op parlement.com zien.
Premier Den Uyl kreeg binnen een jaar te maken met de oliecrisis (1973),
zijn verre voorganger Drees werd geconfronteerd met de Indonesische kwestie (1948) en
premier De Quay liep binnen de kortste keren tegen 'Nieuw-Guinea' aan (1960).
Premiers als Marijnen en Cals kregen problemen met het koningshuis (Irene, Beatrix & Claus). Het
kabinet-Biesheuvel bezweek al in het eerste jaar, net als Balkenende I, de kabinetten-Van Agt
tuimelden van het ene in het andere conflict en als premier had Lubbers de handen vol
aan de sanering van de overheidsfinanciën.
'De wijze waarop 'jonge' premiers die problemen aanpakten, verschilde sterk',
analyseert Van den Braak. 'Tamelijk nieuwelingen als De Quay en Balkenende waren aanvankelijk
nog wat onwennig.' Hoewel Rutte al redelijk wat Haagse ervaring had, heeft hij ook
te maken met een andere, onbekende risicofactor: de PVV.
|
Scheepsrecht voor Europa?
|
Plaat van de maand
|
|
|
Bij de Britse Economist druipt de scepsis over de Brusselse
afspraken er van af.
Scheepsrecht? Voor de derde keer in een jaar hebben de Europese regeringsleiders een 'alomvattend pakket'
voor de redding van de Euro afgekondigd. Zal het deze keer wel genoeg zijn?
In Brussel maakt Jan Werts, correspondent van het Montesquieu Instituut, een balans op.
Het is een tussenbalans met veel vraagtekens: 'Er is een grote stap voorwaarts gezet in het stappenplan om
de eurocrisis op te lossen, maar het moet nog op veel punten nader worden ingevoerd. Of het duurzaam is?'
Zijn nog dieper ingrijpende maatregelen nodig? Structurele aanpassingen van de Europese constitutie? Kan Europa
zich redden zonder bestuurlijke hervormingen?
Is de aanstelling van een speciale eurocommissaris voor de budgettaire discipline een
overtuigende aanzet in die richting?
Vanuit Maastricht plaatst Luc Verhey, directeur van
MI Maastricht, enkele kanttekeningen bij dit plan, afkomstig uit de koker van de
Nederlandse regering. Zal het over een paar jaar inderdaad ‘een nieuwe historische stap
in het Europese integratiedebat’ blijken?
|
|
Partners in beeld
|
|
|
|
Eerste vrouwelijke minister
Marga Klompé – vrouw, politica, katholiek.
Een nieuw proefschrift uit 'Nijmegen'.
|
|
'Onveranderde Wilders'
Een jaar na het aantreden van Rutte/Verhagen is
de PVV niet veranderd. Analyse uit 'Groningen'.
|
|
lees verder >
|
|
|
lees verder >
|
|
|
|
Politieke centrum visieloos?
Waar visie ontbreekt, verschraalt het politieke centrum?
Jaarboek Parlementaire Geschiedenis 2011 op komst.
|
|
'Oppositie te verdeeld'
PvdA, D66 en GroenLinks zijn te verdeeld om greep op het kabinet te krijgen, constateert Luc Verhey in 'Maastricht'.
|
|
lees verder >
|
|
|
lees verder >
|
|
Benoemingen Raad van State
|
Voor en tegen
|
'De vice-president van de Raad van State hoort niet uit een zittend kabinet benoemd te worden.'
Bert van den Braak, verbonden aan het Montesquieu Instituut Den Haag vs Wim Voermans,
hoogleraar staatsrecht Universiteit Leiden.
|
|
Bert van den Braak >
|
|
Wim Voermans >
|
|
Het onmachtig Europees labyrint
|
Column
|
Jan Rood,
verbonden aan Instituut Clingendael te Den Haag
Is de Europese Unie in tijden van crisis veroordeeld tot onmacht? Wie het optreden van de
lidstaten ziet tijdens de huidige schuldencrisis, moet welhaast wel tot een bevestigend
antwoord komen. Waar deze crisis de Unie tot in haar fundamenten bedreigt – bondskanselier
Merkel sprak van een existentiële crisis – strompelen de
lidstaten van Eurotop naar Eurotop zonder op enig moment de indruk
te wekken geloofwaardig greep te krijgen op de financiële vuurstorm die
de Euro bedreigt. 'Too little, too late', is de meest adequate samenvatting van
dit optreden. Het vorige week bereikte akkoord zal daarop geen uitzondering zijn.
Een optreden bovendien waarmee de EU niet alleen het vertrouwen van de financiële
markten heeft verspeeld, maar ook van het IMF, de VS en opkomende machten als China, India en Brazilië.
Die onmacht is eigen aan de EU. De Unie is eigensoortig, een hybride constructie,
waarin het ontbreekt aan een gelegitimeerd machtscentrum dat in staat is
om ten tijde van crisis snel handelend op te treden. Dat is vanaf den
beginne het geval geweest. Natuurlijk, er zijn Europese instellingen als de
Europese Commissie en het Hof. Maar dit zijn technocratische instituties, die
bedoeld zijn om op functionele en a-politieke wijze het beleid zoals dat toch
vooral door de lidstaten wordt uitgestippeld, uit te voeren en juridisch in
te kaderen. De Europese Commissie ontbreekt het simpelweg aan de
macht en het gezag om in tijden van crisis knopen door te hakken.
Dat moet van de lidstaten komen. Maar die zijn alleen in staat
tot beslissend optreden als dat besluit in voldoende mate de belangen van
alle betrokkenen respecteert: een garantie voor onmacht in tijden van crisis.
Inderdaad, ‘too little, too late’.
|
En verder
|
Nieuws
|
Hoe het CDA anders tegen de islam is gaan aankijken. Een analyse van de
verkiezingsprogramma's, gemaakt door het DNPP in Groningen.
Gezocht: een onderkoning. Per advertentie? Het PDC zocht uit hoe de benoemingen bij de
Raad van State zijn 'gemoderniseerd'.
'Jullie zijn te stil.' Een oproep van de Duitse minister Westerwelle
aan Nederlandse studenten: ga voor 'Europa'.
Versterkt of verzwakt Europese integratie de consensusdemocratie?
Onderzoek naar besluitvorming in de Beneluxlanden door het MI Den Haag.
Het gebruik van nieuwe media is onontbeerkijk voor de politiek. Verslag
van een symposium, mede georganiseerd door het Montesquieu Instituut.
|
|
|
|
Agenda
november/december 2011, Den Haag
'Immigratiepolitiek in Nederland en Europa' - collegereeks
15 november 2011, De Haag
'Waar visie ontbreekt, komt het volk om' - presentatie parlementair jaarboek
18/19 november 2011, Groningen
'De voorzitters van de Europese Commissie' - conferentie
Cartoon
Premier De Quay had het van meet af aan erg moeilijk. Na zijn eerste confrontatie met de Tweede Kamer tekende L.J. Jordaan in Het Parool op 16 juli 1959 een cartoon.
Gisteren (konden wij) lezen dat de Grieken voor 200 mld. naar Zwitserse bankrekeningen hebben weggesluisd, hebben weggemoffeld.
PVV-Kamerlid Tony van Dijck, 22 oktober 2011
Uw mening
De zwakte van de oppositie springt na een jaar 'Rutte' meer in het oog dan de kracht van de coalitie.
Formatielengtes
Het einde van de Belgische kabinetsformatie lijkt nabij. Deze formatie is nu al de langste Europese formatie.
Langste kabinetsformaties in Nederland en België
- |
België 2010-2011 (inmiddels ruim 500 dagen)
|
- |
Nederland 1977 (208)
|
- |
België 2007 (194)
|
- |
Nederland 1973 (163)
|
- |
België 1978 (147)
|
Vice-presidenten van de Raad van State
- |
Van Hogendorp (1814-1817)
|
- |
Mollerus (1817-1829)
|
- |
kroonprins Willem (de latere Koning Willem II)(1829-1840)
|
- |
Van Doorn van Westcapelle (1840-1848)
|
- |
Mackay (1862-1876)
|
- |
Van Reenen (1876-1893)
|
- |
Van Panhuys (1893-1897)
|
- |
Schorer (1897-1903)
|
- |
Van Swinderen (1903-1911)
|
- |
Röell (1912-1914)
|
- |
Van Leeuwen (1914-1928)
|
- |
Van Lynden van Sandenburg (1928-1932)
|
- |
Beelaerts van Blokland (1932-1956)
|
- |
Rutgers (1956-1959)
|
- |
Beel (1959-1972)
|
- |
Ruppert (1973-1980)
|
- |
Scholten (1980-1997)
|
- |
Tjeenk Willink (1997-2012)
|
Ministers die tussentijds naar 'elders' vertrokken
- |
De Hoop Scheffer 2003 secretaris-generaal NAVO
|
- |
Scholten 1980 vice-president Raad van State
|
- |
Vredeling 1977 lid Europese Commissie
|
- |
Lardinois 1973 lid Europese Commissie
|
- |
Mansholt 1958 lid Europese Commissie
|
- |
Beelaerts van Blokland 1933 vice-president Raad van State
|
Politici naar het bedrijfsleven
- |
Ineke Dezentjé Hamming (VVD) FME-CWM
|
- |
André Rouvoet (ChristenUnie) zorgverzekeraars
|
- |
Atzo Nicolaï (VVD) DSM
|
- |
Camiel Eurlings (CDA) KLM
|
- |
Wouter Bos (PvdA) KPMG
|
- |
Jan Peter Balkenende (CDA) Ernst & Young
|
- |
Frank Heemskerk (PvdA) Royal Haskoning
|
- |
Jack de Vries (CDA) Hill & Knowlton
|
Colofon
De Hofvijver is een uitgave van het Montesquieu Instituut en
zijn partners.
Partners
Aan- en afmelden
Hier
kunt u zich aanmelden voor deze nieuwsbrief
Deze brief niet meer ontvangen?
U kunt zich hier afmelden
|
|