|
'Fatsoenlijk onderzoek - graag'
Geerten Boogaard: Waarom ging OM niet door? Waarom heeft justitie het onderzoek naar het lek uit de Commissie Stiekem van de Tweede Kamer niet gewoon afgemaakt? Waarom heeft een commissie uit de Kamer het overgenomen? Waarom deed het OM niet wat het eerder wèl had gedaan? Die vragen stelt Geerten Boogaard, docent staats- en bestuursrecht aan de Universiteit Leiden, zich hardop naar aanleiding van het onderzoek naar het al dan niet vermeende lek uit de 'geheime' Kamercommissie over de inlichtingen- en veiligheidsdiensten. Bladerend in de oude wet over de ministeriële verantwoordelijkheid (1855), komt Boogaard tot de conclusie dat Justitie had moeten doorgaan. 'Het Openbaar Ministerie had gewoon moeten doen wat ze ook deed op basis van de aangifte tegen het uitlekken van de naam van de kandidaat-ombudsman: fatsoenlijk onderzoek.' Vorige week meldde de speciale onderzoekscommissie onder voorzitterschap van het ChristenUnie-Kamerlid Carola Schouten het lek niet te hebben kunnen opsporen.
|
Schoolplaat
|
Plaat van de maand
|
|
|
Op een oude schoolplaat ziet het er bijna vredig uit: de Tweede Kamer in de jaren na de oorlog. De Kamervoorzitter - het moet Mr. L.G. Kortenhorst zijn - is ogenschijnlijk heer en meester. Bijna achteloos beheerst hij het debat. Het [onbekende] Kamerlid achter de katheder maakt een weinig bevlogen indruk. Een collega luistert staande, maar maakt geen aanstalten om hem te interrumperen. Nee, het lijkt zelfs in de verte niet meer op de Tweede Kamer die Khadija Arib sinds vorige week voorzit. Zo ontspannen wordt haar voorzitterschap zeker niet.
|
De lange tenen van politici
|
Column
|
Aalt Willem Heringa, hoogleraar staatsrecht Universiteit Maastricht
Na het genuanceerde interview met Juncker in NRC Handelsblad van 9 januari 2016 over het referendum over het EU-Oekraïne Associatieverdrag, rees er een storm van boosheid en protest op onder Nederlandse politici. De gemeenschappelijke teneur was: hoe durft Juncker überhaupt zich te mengen in de Nederlandse discussie! Wel, het is zijn goed recht. We zouden er blij mee moeten zijn en politici moeten niet zo angstig zijn dat ook anderen een oordeel of een visie over het Nederlandse handelen hebben.
|
|
|
|
'Onzeker avontuur' | | De Eerste Kamer begint aan een onzeker avontuur. Analyse van het Senaatsdebat over het onderzoek naar het parlementaire stelsel.
|
|
|
'Decentralisatie is ongelijkheid' | | 'Decentralisatie impliceert ongelijkheid tussen gemeenten.' Beschouwingen uit Maastricht over ongemak binnen de polder.
|
|
|
'Prudent koningschap' | | Tegenover de Tweede Kamer, 'een kruitvat met een kort lontje', wordt van de Koning 'veel prudentie' gevraagd. Voorpublicatie uit een bundel over de monarchie.
|
|
|
Het Associatieverdrag… | | Wat u altijd heeft willen weten, maar nooit hebt durven vragen: waarover gaat dat referendum nou precies? Uitleg van het associatieverdrag van de Europese Unie met Oekraïne.
|
|
|
Meerderheden in Eerste Kamer | | Is een pragmatische meerderheid ook een constitutionele meerderheid? Beschouwingen naar aanleiding van een stemming over een verworpen wetsontwerp in de Eerste Kamer.
|
|
|
'Hofhouding op Justitie' | | In het buitenland heet het 'New Court Politics', in Den Haag was het te zien op Justitie. Een terugblik op misschien wel het moeilijkste debat voor premier Rutte.
|
|
|
En verder
|
Nieuws
|
| De Eerste Maand - overzicht van de eerste weken van het Nederlandse voorzitterschap van de Europese Unie. | | Wat kan de Europese Unie tegen weerspannige landen als Polen? Een inventarisatie van juridische instrumenten. | | Negentien gevallen mannen. Recensie van een proefschrift over afgetreden bewindslieden. | | Den Haag en lekken - al in de jaren '50 was het Binnenhof in rep en roer. Opgediept uit de geschiedenis. | | De PvdA viert over een paar weken haar 70ste verjaardag. Aankondiging van een 'verjaarsbundel'. |
|
|