|
'Eerste Kamer geen hindermacht'
Onderzoek Parlementair Documentatie Centrum naar Senaat De Eerste Kamer heeft zich tot nu toe tijdens het tweede kabinet-Rutte niet ontpopt als hindermacht. Het kabinet kon het overgrote deel van het wetgevingsprogramma met medewerking van de senaat tot stand brengen. In vergelijking met voorgaande kabinetten is er geen sprake geweest van 'blokkades' van wetsontwerpen door de Eerste Kamer. Dat blijkt uit een onderzoek naar het doen en laten van de Eerste Kamer vanaf 2011 door het Parlementair Documentatie Centrum Universiteit Leiden in Den Haag. Op 26 mei worden nieuwe verkiezingen voor de Eerste Kamer gehouden. Na de Provinciale Statenverkiezingen is de kans groot dat het kabinet daar niet meer vast kan rekenen op een welgezinde meerderheid. Wordt de Eerste Kamer dan wel een hindermacht?
|
Senaat en Senaten
|
Plaat van de maand
|
|
|
De Eerste Kamer is er eentje uit een reeks. Praktisch alle omringende landen hebben een parlement dat uit twee kamers bestaat. Dat loopt uiteen van het Britse Hogerhuis tot de Franse Senaat en de Duitse Bondsraad. De taak, macht en betekenis van die kamers verschilt nogal. Maar een gemeenschappelijk kenmerk is dat die meestal indirect gekozen kamers een rem op overijling van de andere, de direct gekozen 'volkskamer' wil zijn. Kunnen we zonder? MI Maastricht wikt en weegt.
|
De ideale Eerste Kamer
|
Column
|
Bert van den Braak, Parlementair Documentatie Centrum Universiteit Leiden
In 1922 zei Baron de Vos van Steenwijk in een vurig betoog om de onafhankelijke Eerste Kamer te verdedigen dat de leden daarvan waren: 'mannen van uitgebreide kennis en rijke ondervinding, eerbied afdwingende, vertrouwen wekkende, onafhankelijke figuren, die zich om allerlei redenen voor de Tweede Kamer nimmer beschikbaar zouden hebben gesteld, geen politici van ambacht, politiciens, maar Staatslieden met een onbevangen en objectief oordeel, die de hun voorgelegde quaestiën uitsluitend toetsen aan het algemeen belang, wier deelneming aan het staatkundig leven voor het vaderland van groote winst was, wier onthouding een gevoelig verlies zou hebben beteekend.' Of dat klopte? Dat is iets anders. En voor alle duidelijkheid: het beeld klopte niet. Nu is het beeld sowieso geheel anders dan De Vos toen voorspiegelde. Zijn ideaalbeeld bestond niet, maar wat zou dat nu kunnen zijn?
|
|
|
|
Eerste Kamer & verkiezingen | Achtergronden | De verkiezingen voor de Eerste Kamer leveren vaker verrassingen op dan gedacht. 'Den Haag' zet uitslagen op een rijtje.
|
|
|
Eerste Kamer & Tweede Kamer | Zijn twee Kamers te veel van het goede? De voor- en nadelen van een parlementair tweekamerstelsel in kaart gebracht.
|
|
|
Eerste Kamer & Europa | Sinds het Verdrag van Lissabon besteedt de Eerste Kamer weloverwogen meer aandacht aan 'Europa'. Analyse uit 'Maastricht'.
|
|
|
Eerste Kamer & politieke versnippering | De partijpolitieke versplintering bereikt steeds weer nieuwe hoogtepunten. En is straks ook zichtbaar in de Eerste Kamer. Bericht uit 'Groningen'.
|
|
|
Eerste Kamer & partijpolitiek | Vijftig jaar geleden was de Eerste Kamer het toneel van een bijzonder staaltje partijpolitiek binnen de VVD. 'Nijmegen' put uit de parlementaire geschiedenis van 1962.
|
|
|
Eerste Kamer & wetgeving | Hoe staat het met die befaamde novelles? Analyse van de invloed van de Eerste Kamer op het wetgevingsproces uit 'Leiden',
|
|
|
En verder
|
Nieuws
|
| Uit de Eerste Kamer - impressies van Gerrit Holdijk, scheidend senator met een lange staat van dienst. | | Volgt de Eerste Kamer de partijgenoten aan de overzijde van het Binnenhof? De Wet van Noten ter discussie. | | Vertegenwoordigt de senaat straks het hele Nederlandse volk? Kanttekeningen over de Eerste Kamer en de West. | | Eerste Kamers in soorten en maten - een internationale inventarisatie op europa-nu.nl van PDC Den Haag. |
|
|