|
|
'Er valt iets te kiezen'
Simon Otjes analyseert programma's bij Euroverkiezingen
Er valt bij de Europese verkiezingen wat te kiezen. Op basis van een analyse van de programma's van de grotere partijen die zich in de strijd om zetels in het Europese Parlement hebben geworpen, constateert Simon Otjes - verbonden aan het Documentatie- centrum voor Politieke Partijen - dat de kiezer de keus heeft uit vier oplossingen:
- VVD, D66 en CDA kiezen, net als de Europese Commissie, voor verdergaande Europese integratie.
- De SP ziet minder in overdracht van nationale bevoegdheden, maar wil wel Europese regelingen voor belastingen.
- Voor PVV en ChristenUnie/SGP komt de verlossing niet uit Brussel.
- PvdA en GroenLinks willen meer Europa, maar wel op een sociale manier.
'Op 22 mei valt serieus wat te kiezen', schrijft Otjes. 'Gaan we voor een sterkere Europese Unie [..], een pas op de plaats in integratie of zelfs een stap uit de unie? En waar zet die sterkere Unie zich voor in?'
|
'Ik zou niet weten waarom...'
|
Plaat van de maand
|
|
|
Cartoon: Tom Janssen, mei 2009
Waar gaan de Europese verkiezingen over? Het blijkt steeds weer moeilijk om duidelijk te maken wat de inzet van de stembusgang voor het Europees Parlement is. Ogenschijnlijk heeft het er veel van weg of er nauwelijks iets te kiezen valt. Bijna iedereen is het met iedereen eens. Tot voor kort wedijverden partijen met elkaar in pro-Europese gezindheid, sinds een jaar of wat heeft heel breed de euroscepsis toegeslagen. In Trouw heeft Tom (Janssen) het bij de start van de Eurocampagne treffend verbeeld.
|
Over de zin van het Europees Parlement
|
Column
|
|
Hans-Martien ten Napel en Joost Luiten, Universiteit Leiden
De vraag naar de zin van het Europees Parlement begint met de constatering dat het er is. Er was een tijd dat het staatsrecht, de naam zegt het al, gefixeerd was op de staat. Die tijd is voorbij. Natuurlijk blijven nationale staten ook in de voorzienbare toekomst belangrijke actoren op het wereldtoneel, maar als gevolg van de transnationalisering kunnen zij al lang geen monopoliepositie meer claimen in het bestuur en de politiek. Internationale organisaties, en in toenemende mate ook private actoren, zijn geduchte concurrenten geworden als het gaat om bijvoorbeeld regelgeving. Voor het staatsrecht betekent dit dat het er een belangrijke missie bij heeft gekregen. Na de historisch gezien succesvolle constitutionalisering van de staat, zal het er in de 21ste eeuw op aankomen ook dergelijke transnationale processen te constitutionaliseren.
|
|
Unie & lidstaten: België | EU en de lidstaten | Eindelijk komt er ook wat discussie over Europa in België, het land dat meer en langer dan andere lidstaten zweert bij vergaande Europese samenwerking. Bericht uit Brussel.
|
| | 'Europragmatisme heerst in Nederland' | In Nederland zet vooral het europragmatisme de toon. Daarom kan het lidmaatschap van de EU nog steeds op steun rekenen. Essay uit 'Leiden'.
|
| | 'Echte Europese partijendemocratie?' | Om Europartijen groter gewicht te geven, moeten nationale partijen een stap terug doen. Analyse uit 'Groningen' over de cruciale fase voor de Europese democratie.
|
| | De carrousel draait alvast warm | Na de verkiezingen voor het Europese Parlement begint het pas. 'Maastricht' brengt de carrousel rond allerlei benoemingen in beeld.
|
| | 1848 en 2014 | Wordt 2014 voor de Europese Unie wat 1848 voor Nederland was? Bespiegelingen over de betekenis van de Europese verkiezingen uit het Huis van Europa.
|
| | Om de kracht van het argument | 'Een Europarlementariër kan meer winnen op de kracht van zijn argument.' Terugblik van scheidend Europarlementariër Jan Mulder op de dagelijkse praktijk in het Parlement.
|
| | Democratischer Europees Parlement? | Moet het Europese Parlement worden versterkt? En dezelfde rechten krijgen als nationale parlementen? Beschouwingen uit 'Maastricht'.
|
| | 'Gaat het echt anders?' | Zal het bij de Europese verkiezingen van 2014 echt anders gaan bij het kiezen van de Commissievoorzittter? Vraagtekens uit 'Maastricht'.
|
| | Drees Euroscepticus? | Drees was niet de klein-Nederlander die er ook binnen de PvdA van gemaakt is; hij was geen tegenstander van Europese integratie. 'Den Haag' las zijn biografie erop na.
|
| |
En verder
|
Nieuws
|
| Terug naar het dubbelmandaat voor nationaal/Europees parlement? MI Den Haag analyseert de standpunten. | | Mogen de overzeese gebiedsdelen ook stemmen voor het Europees Parlement? PDC zet de feiten op een rij. | | Ook in 1979 was het niet spannend. PDC las de kranten na de eerste Europese verkiezingen erop na. | | Nederland stuurt minder ervaren politici naar het Europees Parlement. MI Den Haag faciliteert onderzoek. | | Hoe zat het ook al weer? PDC verzamelt historische feiten over Europees Parlement en Europese Commissie. | | 'Heb je nog een opa..?' Uit een studie over de eerste Europese verkiezingen in 1979. |
|
Kunt u deze nieuwsbrief niet goed lezen? Bekijk dan de online versie.
|
|
|
|
Partners
Agenda
19 mei 2014, Den Haag
'Hoe houden we Europa stabiel?'
Haagsch college van Bas Jacobs. 4 juni 2014, Den Haag
'Het schaakspel om Europese macht '
Debat in Nieuwspoort. 12-14 juni 2014, Finland
'Parliaments and Methodology'
Internationale conferentie EuParl Netwerk.
Cartoon
Ook al in 1984 - bij de tweede verkiezing voor het Europees Parlement - vreesde men voor een tegenvallende opkomst van de kiezers, zoals Peter van Straten in Het Parool uittekende. Uiteindelijk ging 60 procent stemmen.
'Wat men ook van internationale organisaties vindt, als zij iets te beslissen hebben, moeten die beslissingen worden gecontroleerd, parlementair en democratisch.'
Schelto Patijn, lid van de Tweede Kamer voor de PvdA, bij het Kamerdebat over de Acte voor de rechtstreekse verkiezingen van het Europees Parlement op 21 maart 1977.
Uw mening
Er moet een opkomstplicht voor de Europese verkiezingen komen.
Colofon
De Hofvijver is een uitgave van het Montesquieu Instituut en zijn partners.
Aan- en afmelden
Hier kunt u zich aanmelden voor deze nieuwsbrief.
Deze brief niet meer ontvangen? U kunt zich hier afmelden.
|
|